Västmanland blir allt mer synligt på Internet

I början av november lanserade Turismfunktionen på VKL sin nya Utvecklingsblogg. Bloggen är i första hand till för dem som verkar inom besöksnäringen i Stockholm-Mälardalsregionen. Den bildar en ny plattform för Turismfunktionens arbete och kompletteras med dagliga uppdateringar via Twitter. Samtidigt lanserades tre externt riktade kanaler på Community of Sweden, Flickr och YouTube. Idag finns det tolv filmer och mer än 160 bilder publicerade på kanalerna och innehållet fylls ständigt på.

F1020035– Under den gångna månaden har vi lanserat fem nya kommunikationsvägar för att kunna intensifiera vårt utvecklingsarbete. Nu kan turistföretag och offentliga organisationer enklare ta del av och påverka vårt arbete med att utveckla besöksnäringen i Stockholm-Mälardalsregionen, säger Henrik Wester, Turismutvecklare på VKL.

E-handeln ökade med 20 procent
E-handeln för resor och turism omsatte 30 miljarder kronor i Sverige förra året. Det är en ökning med 20 procent jämfört med året innan. Det visar färska siffror från en ny rapport från Tillväxtverket, ”Att kommunicera turism på nätet”.

– Reseindustrin omsätter mer på nätet än vad hela den övriga handeln gör. Ändå uppmärksammas det alldeles för sällan, säger reseanalytiker Peter Hellman, som gjort rapporten tillsammans med turismvetare Kristina Bergman.

Den största tillväxten finns bland arrangörer och onlineresebyråer. Men de traditionella resebyråerna som kompletterar sin offlineförsäljning med onlineförsäljning sackar efter.

– De flesta offlinebyråernas webbplatser är inte tillräckligt funktionella. Exempelvis Tickets hemsida är alldeles för dålig och bidrar till att onlineaktörerna drar ifrån, säger Peter Hellman.

– Trots att de digitala kommunikations- och handelskanalerna sedan länge är etablerade och att de håller på att utvecklas till de främsta kanalerna är besöksnäringens närvaron på dessa medier oftast låg. Turismfunktionen vid VKL har egentligen inget uppdrag att marknadsföra länet, vi skall i första hand verka för en affärsmässig utveckling av länets besöksnäring. Genom de tre externa kanalerna vill vi föregå med gott exempel och visa på hur man med enkla insatser kan nå fler kunder, säger Henrik Wester.

– Antalet gästnätter på våra kommersiella anläggningar uppgick till 450 000 övernattningar 2008. Antag att de västmanländska turistföretagens försäljning via Internet idag nästan är obefintlig. En ökning med 20 procent skulle innebära 90 000 nya gästnätter och plats finns eftersom den genomsnittliga beläggningen på våra hotell ligger under 50 procent! Tanken är kittlande, vad skulle hända om ”Västmanland” är säljbart via Internet till nästa sommar?, säger Henrik Wester.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:
Henrik Wester, Turismutvecklare, Västmanlands Kommuner och Landsting, 021-39 79 59.

Direktlänkar
Utvecklingsblogg
Twitter
Bildbank
Fakta & statistik
Community of Sweden
Flickr.com
YouTube.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s