The Essence of Sweden – om arbetet i Tyskland

I förra veckan var vår Internationella säljchef Åsa Stanaway på styrgruppsmöte med VisitSwedens Tysklandskontor för att stämma av det pågående B2B-arbetet. Det blev en upplyftande dag med flera intressanta och viktiga budskap.

B2B Tyskland utvecklas
Business2Business håller på att förändras. Från att efterfrågan bara funnits bland de riktigt stora researrangörerna blir målgruppen allt bredare. Mindre, temainriktade arrangörer, Internetbaserade resebyråer och icke traditionella researrangörer som t ex butikskedjor har börjat visa intresse. Det innebär dels att fler typer av produkter kan komma att platsa inom B2B framöver, dels att produktionscykeln förändras. Tidigare har alla resor varit paketerade, prissatta och klara för kommande sommarsäsong redan i november/december då de stora researrangörerna trycker sina kataloger inför kommande sommarsäsong. Nu finns möjligheter att få med paket i t ex butikskedjornas annonsblad och medlemstidningar ända in i februari/mars. Därför är det viktigt att alla som är intresserade av denna marknad går med i VKLs produktmanual så fort som möjligt. Det är de aktörer som finns representerade där som kommer att säljas aktivt.

Stora framgångar för B2B Tyskland
B2B-samarbetet har idag 274 produkter på den tyska marknaden och det finns en stor efterfrågan på fler. För första gången sedan Visit Sweden började arbeta med B2B på den tyska marknaden lägger researrangörerna i år mer pengar på att marknadsföra svenska produkter än vad Sverige gör! De pengar som kommer från deltagande regioner och Visit Sweden fördubblas alltså genom att tyska researrangörer köper till exempel TV- och radioreklam för att sälja våra produkter till tyska slutkunder. Detta är ett mycket gott tecken på att Sverige är populärt på den tyska marknaden och att det finns ett förtroende för vårt och Visit Swedens arbete. Det är viktigt att vi här i Västmanland utnyttjar detta och fortsätter bearbeta marknaden. För framgång med turismexport krävs god framförhållning, professionella produkter och stor långsiktighet.

Skapa reseanledningarna!
Efter utvärdering av utvecklingen inom B2B de senaste åren kan man tydligt konstatera att det är de anläggningar och destinationer som lyckats skapa aktiviteter som lyckats bäst på den tyska marknaden. Det är enormt viktigt att kunna erbjuda en ”aktivitetsmeny”. För anläggningar på landet kan kanot, cykel och vandring nästan ses som ett grundkrav för att få övernattningar via tyska researrangörer. Utöver det gäller det att ha lite fantasi för att sticka ut från mängden. Även cityhotell bör kunna erbjuda ett brett utbud av lättillgängliga aktiviteter. Fantasi, samarbete och paketering är nyckelord!

Läs mer om vårt internationella arbete här!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s