The Essence of Sweden – om arbetet i Nederländerna

I förra veckan var Henrik Wester på styrgruppsmöte med VisitSwedens Hollandskontor för att stämma av det pågående B2B-arbetet. Det blev en upplyftande dag med flera intressanta och viktiga budskap.

B2B Nederländerna utvecklas
Business2Business håller på att förändras. Från att efterfrågan bara funnits bland de riktigt stora researrangörerna blir målgruppen allt bredare. Mindre, temainriktade arrangörer, Internetbaserade resebyråer och icke traditionella researrangörer har börjat visa intresse. Det innebär dels att fler typer av produkter kan komma att platsa inom B2B framöver, dels att produktionscykeln förändras. Tidigare har alla resor varit paketerade, prissatta och klara för kommande sommarsäsong redan i november/december då de stora researrangörerna trycker sina kataloger inför kommande sommarsäsong. Nu finns möjligheter att få med paket i t ex butikskedjornas annonsblad och medlemstidningar ända in i februari/mars. Därför är det viktigt att alla som är intresserade av denna marknad går med i VKLs produktmanual så fort som möjligt. Det är de aktörer som finns representerade där som kommer att säljas aktivt.

De stuganläggningar som har varit med en tid är nu ”fulla” vilket innebär att det finns en stor efterfrågan på nya stuganläggningar med hög standard. Detta innebär att våra västmanländska stugägare har ett gyllene tillfälle att expandera på den holländska marknaden.

Stora framgångar för B2B Nederländerna
B2B-samarbetet har under de senaste 3 åren resulterat i nästan 150 nya produkter på den holländska marknaden och det finns en stor efterfrågan på fler. Produkterna genererat mer än 75 900 gästnätter på 3 år, vilket motsvarar en omsättning på 113 000 000 kr. De pengar som kommer från deltagande regioner och VisitSweden fördubblas genom att holländska researrangörer köper till exempel TV- och radioreklam för att sälja våra produkter till holländska slutkunder. Detta är ett mycket gott tecken på att Sverige är populärt på den holländska marknaden och att det finns ett förtroende för vårt och VisitSwedens arbete. Det är viktigt att vi här i Västmanland utnyttjar detta och fortsätter bearbeta marknaden. För framgång med turismexport krävs god framförhållning, professionella produkter och stor långsiktighet.

Skapa reseanledningarna!
Trender:
* Senare bokning
* Stugprodukter riktade främst mot Active Family-segmentet står för den största delen av volymerna.
* Övriga nordiska länder minskar sitt engagemang i Holland vilket innebär att vi har goda förutsättningar för att ta marknadsandelar.

Efter utvärdering av utvecklingen inom B2B de senaste åren kan man tydligt konstatera att det är de anläggningar och destinationer som lyckats skapa aktiviteter som lyckats bäst på den holländska marknaden. Det är enormt viktigt att kunna erbjuda en ”aktivitetsmeny”. För anläggningar på landet kan kanot, cykel och vandring nästan ses som ett grundkrav för att få övernattningar via holländska researrangörer. Utöver det gäller det att ha lite fantasi för att sticka ut från mängden. Sverige förknippas med naturen och stugboende!

Återigen vi behöver fler utvecklade stugprodukter, ledorden är hög standard och många enkla aktiviteter, aktiveterna kan erbjudas på två olika sätt. Dels sk ”soft advenures”, vilket t ex innebär enklare cykling med medföljande guide. Det andra är lite ”tuffare” aktiviteter, t ex MTB i kuperad terräng. Segmentet WHOPs blir samtidigt allt mer intressant vilket innebär att flera av våra herrgårdar har goda möjligheter att utveckla sina verksamheter för att nå nya holländska kunder.

Läs mer om vårt internationella arbete här!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s