The Essence of Sweden – på mässa i Holland

Förra veckan var Henrik Wester och Åsa Stanaway i Nederländerna för att delta i den stora årliga turistmässan Vakantiebeurs. På plats var också Sala Silvergruvas Maaike Ouwehand som kommer från trakten och var där på semester. Maaike kunde med sina språkkunskaper och fantastiska entusiasm bidra till att vi bokade in fler möten som förhoppningsvis kan leda till goda resultat.

Deltagandet på mässan var en del i projektet ”Internationell affärsutveckling utifrån marknadens förutsättningar” och skedde i samverkan med Visit Sweden. Under mässans fackdag genomfördes en workshop med förbokade möten med holländska researrangörer. Förutom flera möten med redan etablerade samarbetspartners gav dagen möjlighet att etablera nya kontakter med små och stora arrangörer. Nu följer ett viktigt uppföljningsarbete och en utvärdering av vilka konkreta resultat en sådan här insats leder till. Det man redan nu kan konstatera är att efterfrågan på stugbyar med självhushåll är enormt stor, samt att flera arrangörer söker företag som kan erbjuda långfärdsskridskor och andra aktiviteter i Sverige. Det är just på aktivitetssidan som vi måste bli mycket bättre och mer säljbara för att lyckas internationellt!

Den holländska marknaden ser Sverige främst som en destination för natur, avkoppling och ”soft adventures” som t ex skridskoåkning, kanot och cykling. Våra största konkurrenter på den holländska marknaden är därför Kanada, Norge, Schweiz och Frankrike.

Vistelsen i Nederländerna bjöd på mer än företagsmöten.Visit Sweden hade bjudit in några mycket intressanta föreläsare. En av dem var Nederländernas största researrangör OAD Groeps före detta VD Louis J Frankenhuis. Han höll en intressant föreläsning om hur företaget fungerar och nyligen har genomgått en stor förändring med enorma investeringar för att bättre anpassa sig till en ny marknad. Med ny teknik kommer allt fler resenärer att kunna boka sina egna resor där mervärde och valmöjligheter blir allt viktigare. Frankenhuis slagord ”Everything we do and everything we change must be because of the customers” är något vi alla borde ta fasta på.

Även föreläsaren och trendforskaren Ronnie Rokebrand från TSi Solutions gjorde oss uppmärksamma på den allt snabbare förändringstakten inom kommunikation och Internet. Kunder får allt lättare att snabbt hitta information och sociala medier har i stor utsträckning tagit över rollen som spridare av budskap. Som exempel påvisades en holländsk undersökning som visade att 14 % av befolkningen litar på information i en annons medan 78 % litar på vad andra kunder sagt på webbplatsen zoover.nl. Möjligheten att boka en resa direkt över Internet gör också att ett köpbart paket har mycket större chans att sälja än en likvärdig produkt som inte är bokningsbar online.

One response to “The Essence of Sweden – på mässa i Holland

  1. Pingback: The Essence of Sweden – 2010, ett framgångsrikt år | Turism i Västmanland

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s