Revolution inom turismnäringen!

Turismfunktionen vid Västmanlands Kommuner och Landsting har inlett ett, för turismnäringen i Sverige unikt, samarbete med resebolaget Babette Experience. Samarbetet innebär att alla turistföretag och kommersiella besöksmål kan samverka för att utveckla nya upplevelser och sälja dem via olika webbplatser till nationella och internationella gäster.

– VKL tillsammans med Sörmlands turismutveckling AB har hittat en kommersiell partner som har specialiserat sig på att utveckla samarbeten med olika partners för att göra de medverkande företagen säljbara via olika webbplatser, t ex visitsweden.com. Samarbetet innebär att vi till skillnad från många andra regioner inte investerar offentliga medel i kommersiella boknings- och säljsystem, utan öppnar upp för turismnäringen att utveckla sina affärer på kommersiella grunder, säger Henrik Wester, Turismutvecklare på VKL.

– Inför årets högsäsong nylanserar vi den utvecklade webbplatsen vastmanland.se. På webbplatsen visas den bredd av upplevelser som länet erbjuder. Alla turistföretag och besöksmål är fortfarande med gratis på informationssidorna, samtidigt använder de kommersiella verksamheterna webbplatsen för att sälja sina erbjudanden. Framöver kan turistföretagen och de regionala turistorganisationerna genomföra gemensamma kampanjer mot utvalda marknader och målgrupper tillsammans med nationella och internationella samarbetspartners, säger Henrik Wester.

2 veckor – mer än 10 företag anslutna
Samarbetet lanserades i mitten av januari och redan efter två veckor har mer än tio företag anslutit sig till det nya marknads- och säljsystemet. I Sörmland medverkar mer än 60 företag sedan hösten 2009.

3 veckor – 3 strategiska samarbeten
– Västmanland/Bergslagen är ett mycket attraktivt område med kanske Europas närmaste vildmark. Samtidigt är konkurrensen om kunderna hård och det räcker inte med att sälja sina produkter via ett fåtal internetbaserade marknadsplatser, därför etablerar vi strategiska samarbeten med flera olika marknadsplatser. Redan nu kan vi presentera tre spännande partners, Trafik i Mälardalen, Västerås Flygplats och Expressen/RES. De kommer att presentera upplevelser från Västmanlands län för sina olika kundgrupper. Västerås Flygplats via RyanAirs kanaler mot en utländska kunder och TIM och Expressen mot nationella kunder. Idag finns det också golfpaket från Västerås bokningsbara på golf.se, säger Annika Andersson, Projektledare, Babette Experience.

Lokal kompetens – en förutsättning för framgång
Den lokala återförsäljaren Truly Nordic har fått förtroendet att utveckla lockande paket i Västmanland.

– Det är blir ett jättespännande uppdrag där min genuina kunskap om utbudet i Västmanland och nära samarbete med länets aktörer inom naturupplevelser och aktiviteter kommer väl till pass. Jag kan bara se fördelar och utvecklingsmöjligheter med det säljsystem som VKL har valt. Ju fler regioner aktörer som ansluter sig, desto större potential att erbjuda attraktiva upplevelser som sträcker sig över länsgränserna. Det är så vi kan locka nya gäster nationellt och internationellt, säger Johanna Sandberg Nicolaides, Ägare, Truly Nordic.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:
Henrik Wester, Turismutvecklare, Västmanlands Kommuner och Landsting, 021-39 79 59.
Annika Andersson, Projektledare, Babette Experience AB, 08-4407192.
Johanna Sandberg Nicolaides, Ägare, Truly Nordic, 0703-61 14 86.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s