Destination Uppsala – det nya marknadsbolaget söker ny VD

Efter samråd med övriga ägare har kommunen i fullmäktige i april 2010 beslutat att ombilda Uppsala Tourism AB till ett samlat marknads- och destinationsbolag för Uppsala. Kommunens alla resurser för marknadsföring av Uppsala sammanförs därmed i det nya bolaget. Samtidigt övertar Regionförbundet ansvaret för koordinationen av länsturismen.

Det nya bolaget, med namnet Destination Uppsala AB, ska vara en samlande och drivande aktör för att öka antalet besökare i Uppsala och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. Bolaget ska bland annat koordinera samarbetet med arenabolagen, projektleda kommunens större evenemang samt ansvara för projektet Varumärke Uppsala.

Arbetet med att skapa det nya bolaget görs i två steg:

Steg 1.  Interimistisk organisation
Arbetet med att föra ihop berörda funktioner på kommunledningskontoret och Uppsala Tourism till det nya bolaget inleddes i augusti. En interimistisk lednings- och marknadsorganisation har skapats för att säkerställa att befintliga verksamheter och projekt drivs vidare med oförminskad kraft. Likaså har arbetet med att rekrytera en ny vd påbörjats då nuvarande vd, Jojo Lindström, går i pension i vår. Det är styrelsens förhoppning att en ny vd kan utses vid årsskiftet med tillträde under första halvåret 2011. Se annonsen på uppsala.to.

Steg 2.  Ny organisation
Lanseringen av Destination Uppsala kommer att ske under 2011 när bolagets nya organisation är på plats och namnbytet är klart (inkl ny affärsplan och ny grafisk profil). Till dess bedrivs verksamheten i den interimistiska organisationen vidare under namnet Uppsala Tourism AB.

Kontaktpersoner vid frågor om bolagsändring och Destination Uppsala:
Jojo Lindström, vd Uppsala Tourism, tel 018-727 48 05, 070-856 30 89

Per Uhlén, ordförande, tel 018-50 95 00

Kenneth Holmstedt, stadsdirektör, Uppsala kommun, tel 018-727 12 00

One response to “Destination Uppsala – det nya marknadsbolaget söker ny VD

  1. Pingback: Länkar från Löwenhamn – 20 October, 2010 | Henrik Löwenhamn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s