Primaleve kulturtjänst: VKL och VisitSweden på Ramnäsgården

Att sälja en bygd handlar inte nödvändigtvis om att göra det man brinner för – utan om att göra det kunden vill ha. Det var kontentan av VKLs arrangemang för entreprenörer och andra verksamma inom besöksnäringen på temat att lyfta turistnäringen från torghandel till vinstgivande industri.

Hur får man då reda på vad kunden vill?

En bra källa till information är VisitSweden, som i olika delar av Sverige arbetar mot olika utländska marknader. I Västmanland arbetar man mot Tyskland och den del av den tyska befolkningen, ca 99%, som ännu inte varit här.

Förhoppningsvis brinner några av oss för det kunden vill ha – eller omvänt: förhoppningsvis brinner även kunden för det vi brinner för. Eller igen: vi får kunden att brinna för det vi brinner för…

Oavsett metod vill vi att de kommer hit på besök både en och flera gånger och för den som har en ”exportmogen” produkt finns mycket hjälp att få på vägen, från VKL och VisitSweden.

Läs fler reflektioner och mer om Primaleve Kulturtjänst på deras blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s