VisitSweden: Sverige har potential men behöver fler upplevelser

Vi behöver fler upplevelser att marknadsföra utomlands. Efter år av uppåtpekande kurvor ser vi att det börjar bli tomt på hyllan i svensk turism. Ett bolag med uppgift att utveckla svenska destinationer ska bildas med Svensk turism och VisitSweden som ägare. Därifrån kan besöksnäringen få hjälp att skapa fler internationellt konkurrenskraftiga upplevelser. Detta skriver Thoms Brühl, vd VisitSweden.

Den starka utvecklingen i besöksnäringen som vi sett de senaste åren kräver en hög förändringstakt. Den svenska besöksnäringen befinner sig just nu i ett expansivt läge och man kan med fog tala om en mobilisering. Regeringen ger oss i VisitSweden extra resurser.

Svensk turism och dess medlemmar samlas kring en nationell strategi för svensk besöksnäring som ska fördubbla omsättningen inom svensk turism och antalet anställda på 10 år. Tillväxtverket har uppdragit åt RTS att skapa ett Utvecklingscentrum till hjälp för de små företagarna inom vår sektor, som idag inte vet var de kan få hjälp att bygga sin affär.

I den nationella strategin pekar man på att det är viktigt att anpassa sig för allt fler utländska resenärer. Därför ska ett destinationsutvecklingsbolag bildas, som ska hjälpa destinationer i Sverige att bli mer exportmogna. Utgångspunkten är den kunskap om utländska besökare som vi på VisitSweden har byggt upp under åren. Bolaget kommer igång runt årsskiftet och det första uppdraget blir att ta sig an cirka tre pilotdestinationer i Sverige, där fler upplevelser för internationella besökare ska kunna utvecklas. Redan nu är ett tjugotal destinationer intresserade.

”För antalet exportmogna produkter börjar sina på hyllorna och de utländska besökarna knackar på dörren.”

Ja, listan kan göras mycket lång kring de åtgärder som nu planeras. Allt talar för att de närmaste åren handlar om en kraftfull vidareutveckling av svensk besöksnäring inom såväl den kommersiella som den offentliga sektorn. Alla har börjat känna att potentialen finns där och vi inom VisitSweden vill i alla lägen självklart vara efterfrågade som partner. För antalet exportmogna produkter börjar sina på hyllorna och de utländska besökarna knackar på dörren. Så låt oss alla hjälpas åt att infria de förväntningar som finns på Sverige och svenska destinationer och upplevelser!

Thomas Brühl

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s