Gästkrönikör hos Sörmlands turismutveckling

Vi har blivit tillfrågade om att skriva en krönika för Sörmlands turismutvecklings webbplats om hur vi arbetar med utvecklingen i Stockholm-Mälardalsregionen. Det blev en intressant utmaning att på ett kort och tydligt sätt beskriva hur vi arbetar och varför…

Organisk tillväxt är en förutsättning för hållbar utveckling

Jag haft förmånen att få bygga upp en helt ny verksamhet med utgångspunkt från mina tidigare kunskaper och erfarenheter av innovationsprocesser och affärsutveckling. Turismfunktionen har sedan starten nästan uteslutande arbetat med att identifiera och driva affärsinriktade nätverk med en direkt nytta för de turistföretag som vill utveckla bättre och mer lönsamma affärer. Under resans gång har det blivit allt mer tydligt att vi inte kan stressa oss igenom utvecklingen genom intensiv marknadsföring med länet som avsändare. Faktum är att Västmanlands län i princip är helt ointressant för våra potentiella kunder. Jag har hitintills inte träffat något affärsdrivet företag eller någon researrangör som aktivt använder eller efterfrågar varumärket Västmanland. Detta innebär givetvis inte att företagen inte är stolta över regionen eller att researrangörerna inte är intresserade av de produkter som finns, utan att man använder sitt eget varumärke i kommunikationen med kunderna. Genom att vi inte marknadsför länet som en samlad destination öppnar vi upp för andra områden att skapa affärer och starka varumärken som sträcker sig över de institutionella gränserna.

Ur mitt perspektiv blir en allt för ensidig fokusering på offentligt finansierad marknadsföring kontraproduktiv. På vems eller vilkas initiativ drivs marknadsföringen, vilka är målen? Är målet att få fler besökare eller att besöksnäringen ska tjäna mer pengar? Hur mäter man affärsnyttan av insatserna? Vem möter kunden och vem ser till att företagen utvecklar fler och bättre produkter utifrån marknadens krav och förväntningar?

Frågorna kan göras många, men den grundläggande frågan återstår ”Vem äger och ansvarar för affären och vilken är offentlighetens roll?”

Läs hela krönikan på www.stua.se.

One response to “Gästkrönikör hos Sörmlands turismutveckling

  1. Pingback: Liten men naggande god | Turism i Västmanland

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s