Tysklands tredje största researrangör storsatsar på Sverige

600 toppsäljare och journalister till Kiruna och Göteborg på visningsresa. Det är resultatet av VisitSwedens, Swedish Laplands och svensk besöksnärings långsiktiga bearbetning av den tyska researrangören Dertour och blir den största satsningen på den tyska marknaden någonsin. VisitSweden räknar med att övernattningarna från Dertour kan öka med 25 procent och ge ökade intäkter till Sverige med 9 miljarder.

Förra veckan avslöjades att Sverige 2011, i stark konkurrens med andra världsdestinationer, tar emot 600 av Dertours bästa säljare och journalister på den årliga ”Dertour Academy”. Tidigare har man besökt bland andra Hurghada, Toronto, Kuala Lumpur, Dubai, Kapstaden, Beijing, Las Vegas, Barcelona och Paris.

I fem dagar i november och december nästa år ska deltagarna få uppleva det bästa som Kiruna och Göteborg har att erbjuda. VisitSweden räknar med att upp till 90 procent av deltagarna också kommer att låta sig inspireras av andra delar av landet i anslutning till programmet.

Dertour, som är Tysklands tredje största researrangör, säljer resor till Sverige som redan idag innebär 84 000 övernattningar varje år. Med en mer Sverigeinspirerad säljkår kan övernattningarna öka med upp till 25 procent. Det visar erfarenheter från tidigare destinationer för Dertour Academy. Enbart ökningen skulle leda till ett tillskott på mer än 9 miljarder kronor till svensk besöksnäring.

Det är VisitSweden, Swedish Lapland Tourism, Kiruna Lapland, Göteborg & Co, SAS, SJ och Scandic som tillsammans med Dertour nu ska ta fram ett spännande program för att få resesäljarna att vända blickarna norrut. Det är destinationen Swedish Lapland som är projektets största investerare. Ingen tidigare marknadsföringskampanj för svenska reseupplevelser har haft samma omfattning på den tyska marknaden och fler svenska destinationer väntas sluta sig till satsningen.

– Det är en stor ära och en framgång för Sverige att stå som värdland för Dertour Academy 2011. Vårt långsiktiga arbete mot tyska reseföretag tillsammans med svensk besöksnäring bär nu frukt. Vi har ett starkt fokus på hållbart resande och ser fram emot att visa Sverige från sin bästa sida, säger Helene Berg, chef för VisitSwedens Tysklandskontor.

– Det viktigaste för att våra resor ska sälja bra är att personalen på resebyråerna får uppleva de mindre kända destinationerna i verkligheten. Sverige har ett positivt och starkt rykte i Tyskland och nu kan vi låta fler få uppleva kontrasterna, till exempel mellan kuststaden Göteborg och snöiga Lappland, turerna med hundsläde och skoter, norrskenet och Icehotel. Sverige är exotiskt. Att vi nu kan erbjuda fler alternativ till kunderna är möjligt tack vare det utmärkta samarbetet med våra svenska samarbetspartners, säger Sabine Gerhard, Vice President Dertour Europe.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s