Svensk hållbarhet ska locka fler

Nyligen publicerade VisitSweden sin hållbarhetsstrategi. Under huvudbudskapet ”Vi vågar tro på en bättre värld” ska bland annat att landets miljö- och kvalitetsmärkta utbud lyftas fram och synliggöras. KRAV, Svanen och Naturens Bästa är de tre märkningarna, som ska underlätta resenärens val i Sverige.

I december publicerade VisitSweden sin kommunikationsstrategi för Sverige som ett hållbart resmål. Vi vågar tro på en vacker värld är huvudbudskapet tillsammans med tre delbudskap; Ett medvetet val är enkelt, Lär av naturen och Ett framsynt värdskap. Strategin vänder sig till ”Den miljömedvetne globala resenären”, som enligt VisitSweden omfattar 18,6 procent av den sedan tidigare definierade målgruppen – den globale resenären.

– Vi välkomnar VisitSwedens strategi för att lyfta fram Sverige som en hållbar destination och de underliggande värden som ofta förknippas med oss som Europas sista vildmark, stora nationalparker, framgångsrikt miljöarbete och tillgänglighet, säger Ulf Lovén ordförande på Svenska Ekoturismföreningen och tillägger.
– Glädjande är också VisitSwedens val att använda sig av tre etablerade och kända miljö- och kvalitetsmärkningar som KRAV, Svanen och Naturens Bästa. Där är också Naturens Bästa den enda nischade märkningen med ett tydligt fokus på hållbar naturbaserad turism.

Hållbarhetsstrategin är ett lättillgängligt dokument på 16 sidor som tar avstamp i Sveriges erfarenhet som föregångare inom miljö och hållbarhet. Vidare görs en enkel omvärldsanalys där man sneglar på Danmark, Canada och inte minst Nya Zeeland, två viktiga målgrupper som den miljömedvetne globala resenären och det globala företaget definieras och sedan stakas en övergripande kommunikationsstrategi ut för arbetet.

Läs mer på ekoturism.org.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s