43 miljoner resenärer vill åka till Sverige

Sveriges kommunikationsbolag VisitSweden vässar klorna för turiståret 2011. Analyser av potentialen för ökat semesterresande till Sverige pekar på att 43 miljoner potentiella besökare är intresserade av svenska upplevelser de närmaste tre åren. Inte minst vintersäsongen förväntas stärka tillväxten.

Resandet till Sverige har ökat stadigt de senaste åren. Allt pekar på att även 2010 blir ett år med rekordresultat, för sjunde året i rad. Men VisitSweden ser efter ett framgångsrikt år en stor och outnyttjad potential hos drygt 100 miljoner resvana, högutbildade och internetaktiva människor. Bland dessa kan 43 miljoner tänka sig att besöka Sverige de närmaste tre åren. Det visar VisitSwedens analys av resepotentialen i 10 länder, där Sverige har ett grundmurat gott rykte.

– Tillväxtpotentialen för svensk besöksnäring framöver finns hos de utländska potentiella besökarna, t ex aktiva unga par i europeiska storstäder, det visar övernattningsstatistiken för de senaste åren tydligt, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Kännedomen om Sverige ökar, men i ett internationellt perspektiv är konkurrensen om resenärerna stenhård. Utmaningen för svensk besöksnäring är att skapa en nyfikenhet för Sverige som resulterar i konkreta resplaner. Det ska vi göra med hjälp av effektiva och oväntade marknadsföringskampanjer, fortsätter Thomas Brühl.

Många resenärer söker sig i allt större utsträckning till destinationer utanför massturismens utbud, vilket bidrar till en mer nischad efterfrågan av internationella resmål. Det kan betyda tillväxt för destinationer som Sverige.

Men det börjar bli ont om internationellt gångbara upplevelser i Sverige och svensk besöksnäring måste bli bättre på att möta internationella gästers krav på innehåll, paketering och standard. Människor blir mer världsvana, kräsna och ställer högre krav på tillgänglighet. Samtidigt blir lokala, unika och äkta upplevelser mer intressanta, vilket exempelvis märks i ett ökat intresse för närproducerad mat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s