The Essence of Sweden – 2010, ett framgångsrikt år

Ett år går fort! Inom vårt internationella arbete har mycket hänt och Västmanland skördar nya framgångar. Som bekant deltar vi i VisitSwedens partnerskap B2B i Tyskland och Nederländerna. Samarbetet ger oss fantastiska möjligheter att nå ut med länets exportmogna produkter till utländska researrangörer. Partnerskapet innebär också att vi lär oss allt mer om vilka krav som ställs och vilka ”spelregler” som gäller i internationella sammanhang.

Under 2010 deltog vi på mässorna Vakantiebeurs i Nederländerna och ITB i Tyskland samt Swedish Workshop som arrangerades av VisitSweden i Stockholm. Som en följd har flera nya avtal med utländska researrangörer skrivits. Den absolut största händelsen var förstås när vi tillsammans med Västsvenska Turistrådet i tuff konkurrens av bland andra Stockholm lyckades få kontraktet på den stora affären med Raiffeisen Bank. Det är den så vitt vi vet den största enskilda charterresa som arrangerats i Sverige. Affären kommer att generera ca 24 000 gästnätter och omsätta ca 50 miljoner kronor. First Hotel Plaza i Västerås står för boendet och minst 20 västmanländska företag kommer direkt eller indirekt att beröras av affären som underleverantörer av t ex mat, aktiviteter och transporter.

Under året utökades och förlängdes projektet ”Internationell affärsutveckling utifrån marknadens förutsättningar”. Projektet löper nu till 31 mars 2013, omfattar en heltidstjänst och ger oss möjligheten att bearbeta en tredje marknad. I somras åkte därför den internationella säljchefen Åsa Stanaway till London för att träffa VisitSwedens brittiska kontor samt Svenska Handelskammaren. VisitSweden i Storbritannien erbjuder inte ett B2B partnerskap så arbetsmodellen är en annan. Under 2010-2011 samarbetar vi därför med incomingbyrån Truly Nordic och Handelskammaren Mälardalen i projektet Global Eyes på den brittiska marknaden.

Under sommarsäsongen 2010 införde vi ett nytt vouchersystem som innebär att aktivitetsbolag erbjuder aktiviteter på fasta tider och att dessa säljs på turistbyråer, hotell och andra anläggningar runt om i länet. Försäljningsställena får provision för varje såld produkt. Vouchersystemet är en viktig insats för att utveckla affärsmässiga samarbeten mellan aktörerna inom besöksnäringen. Insatsen gör delvis p g a av att våra internationella samarbetspartners anser att svenska aktiviteter är svåra att köpa för resenärer som inte reser i grupp. Systemet uppskattats och andra regioner i Sverige är nyfikna och intresserade av att införa ett liknande arbetssätt. Antalet sålda vouchers blev dock inte många under den första säsongen. Frontpersonalen som möter kunder är inte vana att sälja in aktivitetsprodukter på det här sättet och uppmuntras sällan inom organisationen att öka merförsäljningen. Många av aktivitetsbolagen skulle även kunna bli bättre på att själva stimulera försäljningen via de säljkanaler som systemet erbjuder. Vi fortsätter att utveckla arbetet under sommarsäsongen 2011 och förhoppningsvis blir det en ökad försäljning.

Under hösten har vi uppdaterat vår internationella produktmanual. Vi har lyssnat på våra samarbetspartners och vidareutvecklat manualen för att bättre stämma överens med deras önskemål. Ett trettiotal aktörer och alla länets turistbyråer har valt att medverka under 2011.

För att ytterligare stärka vår position och informera researrangörer om västmanländska produkter ger vi även ut ett internationellt nyhetsbrev ca fyra gånger per år. Där presenterar vi nyheter samt visar upp de anläggningar som är med i produktmanualen.

Vill ni veta mer? Kontakta Åsa Stanaway på tfn 021-39 79 50 alt via e-post asa.stanaway@vkl.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s