Nytt bolag för destinationsutveckling bildas: Svenska destinationer i världsklass ska ge fördubblad turism

Utländska besökare strömmar till Sverige, men upplevelser som kan konkurrera internationellt börjar ta slut. Därför bildar VisitSweden, Svensk Turism och Swedavia ett gemensamt bolag för utveckling av destinationer i Sverige, på direkt efterfrågan från svensk besöksnäring. Målet är 20 nya exportmogna destinationer år 2020.

I somras presenterades en nationell strategi för svensk besöksnäring med visionen att fördubbla omsättningen i svensk besöksnäring till år 2020. Den största potentialen ligger i ett ökat inflöde av utländska resenärer, men i en hård internationell konkurrens krävs ett systematiskt arbete för att skapa fler destinationer i världsklass. Det nystartade bolaget kommer att coacha svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga.

– Det är ett stort och viktigt steg att vi nu bildar destinationsutvecklingsbolaget. Den modell för utveckling som har presenterats i den nationella strategin har mött mycket stort intresse och vi har redan en lång rad destinationer som vill vara med och bli exportmogna. Efterfrågan kommer från besöksnäringen och det är många som vill att detta ska lyckas, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande i Svensk Turism.

Verksamheten ska vara självfinansierad och drivas med utgångspunkt i VisitSwedens kunskap om internationella besökares krav. Besökare från utlandet kräver god tillgänglighet och ett smörgåsbord av upplevelser och boendealternativ för att destinationen ska vara intressant som resealternativ och kunna mäta sig mot andra länder. Större tillväxt uppnås om hela destinationen utvecklas.

Swedavia som under många år varit delaktiga i att utveckla svenska destinationer blir en naturlig och engagerad partner i bolaget.

– Vi äger och driver 13 flygplatser i Sverige, men ingen flygplats i världen kan locka kunder på egna meriter. Det är destinationen som är målet. Samtidigt är vi en nyckelaktör för de destinationer som vill utvecklas, så ett aktivt samarbete från båda håll är helt avgörande, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich.

Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän inom ramen för Västsvenska Turistrådets verksamhet. Fler pilotprojekt kommer att väljas ut och många spännande intresseanmälningar har redan kommit in.

Mer information om Nationell strategi för svensk besöksnäring i www.strategi2020.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s