Svenska råvaror på tysk matmässa – Bergslagen en av fyra regioner

Det var på uppdrag av Landsbygdsdepartementet som Exportrådet arrangerade Sveriges närvaro på Grüne Woche som presenteras som ”den internationellt viktigaste jordbruks-, mat- och trädgårdsmässan”.

Enligt Landsbygdsdepartementet var tanken bakom Sveriges närvaro att visa upp Sverige som det nya matlandet. Det fanns också en politisk agenda för landsbygdsminister Eskil Erlandsson att vara närvarande på mässan och träffa de andra europeiska jordbruksministrarna.

I den svenska montern på 200 kvadratmeter stod utställare från de fyra svenska regionerna Jämtland-Härjedalen, Bergslagen, Västsverige och Öland som tillsammans representerade Sverige på mässan.
– Istället för att ha enskilda företag, ville vi gärna se att man visade upp Sverige, säger Mona Hedenskog från Expertrådet.
– Vi bjöd in alla Matlandet-ambassadörer och matregioner att vara med på mässan men det vara bara de fyra regionerna som var intresserade.
Bland de produkter som fanns med och visades upp i den svenska montern fanns skinka från Nibble gård utanför Västerås, älg- och grillkorv från Gudruns slakteri i Stockholm.

Mer att önska av Sverige
Björn Stålberg, kökschef på Hennickehammar herrgård i Filipstad var en av deltagarna i den svenska montern och han hade mycket kvar att önska av den svenska satsningen.
– Jag tror att man hade kunnat nå ett långt bättre resultat genom en större satsning och bättre synkronisering av de som var där. Det hade också varit kul att få visa på våra duktiga bönder, säger han.
– Som det var nu var vi bara fyra regioner och totalt cirka 20 personer där nere till skillnad från Norge som var cirka 150 personer och hade en mycket större monter.

Råvara by Sweden
Under mässan passade man från exportrådet och Landsbygdsdepartementet också på att marknadsföra den nya slogan ”Råvara by Sweden” som lanserades först under matmässan SIRHA i Lyon. Under den parollen är det nämligen tänkt att svensk matexport ska lyftas till nya höjder.
– Med den sloganen är det inte bara tänkt att marknadsföra matlandet Sverige utan även själva upplevelsen och turismen, säger Mona Hedenskog.

Läs hela artikeln på Jordbruksaktuellt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s