Besökssverige kan få nytt kvalitetssystem

Sverige kan komma att få ett system för utvärdering av kvalitet och hållbarhet för hela besöksnäringen, från ruiner till bussföretag, från pensionat till arenor. Men om det blir en märkning eller klassificering är en öppen fråga.

Sedan 2009 har Västsvenska Turistrådet arbetat med ett system för att mäta och utvärdera alla verksamheter inom besöks­näringen. Inspiration har sökts internationellt, och hittats i framför allt Nya Zeeland och Skottland. Dessa länder har börjat med kvalitets­arbete och efter hand försökt få in miljö- och hållbarhetsaspekter, men Västsvenska Turistrådet har kommit fram till att Sverige redan från början bör ha med både miljö och kvalitet i ett nationellt system.

– Det primära fokuset är kundnöjdhet, men syftet är att även företagen och samhället ska vinna på bättre kvalitets- och hållbarhetsarbete, säger Lotta Nibell-Keating, affärsutvecklare på Västsvenska Turistrådet.

Initiativet till pilotprojektet kommer därifrån, och stöttas av Tillväxtverket. Upprinnelsen är att Västsvenska Turistrådet vid undersökningar sett att många besökare i Västsverige varit missnöjda med sin gästupplevelse.

– Vi har också märkt att det är oroväckande få företag i besöksnäringen som i dag bedriver kvalitets- och hållbarhetsarbete. För hotell finns det i och för sig flera system, både för kvalitet och håll­barhet, och Naturens Bästa innebär världsklass för aktiviteter, men värdekedjan som helhet glappar, säger Lotta Nibell-Keating.

I det system som nu är under utveckling ska alla sorters verksamheter kunna utvärderas: resa, bo, äta, göra. Allt ifrån campingar och pubar till sevärdheter och researrangörer. I systemet ska mängder av kriterier för såväl hårda som mjuka värden ingå. Utvärderingen ska göras av experter som gör ett ”hemligt besök” och sedan i lugn och ro går igenom utvecklingsmöjligheter med företagaren eller den verksamhetsansvarige.

Inflation i märkningar
I den rapport som projektet släppte i fjol pratas om en sorts stjärnmärkning från ett till fem inom olika verksamhetskategorier, men Lotta Nibell-Keating är inte helt säker på att just en märkning är rätt väg att gå framåt.

– Det har nästan gått inflation i märkningar, och jag vet inte om man ska lägga pengar på att bygga upp en ny. Det här systemet handlar snarare om affärsutveckling än om stjärnmärkning. Men frågan är öppen och diskuteras av flera parter.

Projektet att utveckla ett nytt nationellt system för kvalitet och hållbarhet utökas under 2011 till fem nya regioner: Skåne, Småland, Jämtland/Härjedalen, Södermanland och Västmanland. Första avstampet är att representanter från Västsvenska Turistrådet och de andra regionerna åker på studiebesök till Skottland.

Pilotprojektet avslutas 2014. Då är förhoppningen att det ska finnas ett nationellt system som på sikt ska vara självfinansierande. Hur systemet ska se ut i detalj och vem som ska driva det återstår att utveckla.

Läs hela artikeln på www.restauratoren.se/artikel/besökssverige-kan-få-nytt-kvalitetssystem-20871.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s