The Essence of Sweden – Den brittiska marknaden

Storbritannien har drabbats hårt av finanskrisen och har fortfarande lång väg tillbaka. Människors osäkerhet innebär att bokning av semester sker med allt kortare varsel. Eftersom kunskapen om Sverige är förvånansvärt liten och Sverige som destination ses som något ”annorlunda” är attraktiva erbjudanden med tydlig information om vad kunden får mycket viktiga.

Bokning via online-resebyråer och bokningsportaler blir allt vanligare och för att synas där krävs ofta att man har ett paket eller ett erbjudande som upplevs som attraktivt eller lite annorlunda. En online-resebyrå hävdade att undersökningar de gjort visar att 65 % av deras kunder inte haft en aning om vilken destination de ville åka till när de började leta på hemsidan. Vad som i stället avgjorde semestermål var vilka erbjudanden man hittade.

Här kommer en kort sammanfattning av sådant som kan vara värdefullt att känna till om den brittiska marknaden.

 Britter tror att Sverige är:
* Kallt
* Dyrt
* Fullt av tråkiga skogar

Men också att Sverige har:
* Hög standard
* Vänliga tillmötesgående människor
* Vacker landsbygd
* Bra miljötänk
* Snygga tjejer

Det brittiska researrangörer ser som lockande med Sverige är främst:
* Outdoor/Adventure
* Kustlandskap/skärgård
* Spa/Wellness ”It’s called SWEDISH massage – why don’t you use it!?”
* Historia och kultur
* Autentiska matupplevelser av hög kvalitet

Researrangörernas önskelista från svensk besöksnäring:
* Helheten – information om hur ska man komma till din del av landet
* Transfers
* Boende med ”personlig touch”
* Upplevelser!
* Utflykter
* Friluftsaktiviteter
* Bra mat och dryck
* Underhållning ”vad gör man på kvällarna?”
* Tydlig och mycket detaljerad information
* Bra bilder av hög kvalitet
* Ha engelsk information på hemsidan – Google translate duger inte!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s