The Essence of Sweden – Swedish Workshop i London

I veckan var vi på Swedish Workshop som anordnades av VisitSweden i London. Möten hölls med 14 researrangörer och flera av dem har nu fått upp ögonen för vår region – vi hoppas på nya avtal framöver!

Dagarna i London bjöd även på bra föreläsningar där flera av de största researrangörerna, VisitSweden och turismorganisationer delade med sig av sin kunskap. Efter två dagar av föredrag och möten med researrangörer har vi konstaterat att det finns fyra gemensamma nämnare som återkommer i nästan alla diskussioner. Om vi tar oss an dessa utmaningar borde vi därför ha goda förutsättningar att nå ut på den brittiska marknaden:

* Utmaning 1 – Fact Sheets! Flera researrangörer hävdar att Sverige är sämst på att erbjuda bra produktmanualer med konkret information om anläggningarna. En researrangör måste kunna gå i god för din produkt och veta exakt hur många rum du har, om det finns hårtork på rummet, hur långt det är till närmsta affär – allt! Vi har i Västmanland kommit väldigt långt på den här punkten i och med vår internationella produktmanual som uppskattas mycket av de researrangörer vi träffat.

* Utmaning 2 – Bra bilder! Kan låta banalt men faktum är att detta fortfarande utgör ett stort problem för researrangörer. Bra, högupplösta bilder innehållande det man faktiskt får på plats är en grundförutsättning för att vara aktuell i en katalog. Det är viktigt att även ha bilder på människor i de miljöer du erbjuder. Detta är inte svårt och något vi tillsammans helt enkelt bör se till att fixa!

* Utmaning 3 – Aktiviteter! En boendeanläggning kan vara hur fin som helst – utan lättillgängliga och lockande aktiviteter väljer få människor en destination enbart utifrån hotellet. Den aktivitetspärm vi tagit fram, med de produkter som säljs via ett vouchersystem, i Västmanland har fått mycket stor uppmärksamhet och uppskattning från researrangörsledet så där har vi kommit en god bit på väg!

* Utmaning 4 – Transfers! Det här är en riktig knäckfråga för svensk besöksnäring och den region som lyckas hitta en bra och fungerande lösning kommer att få ett fantastiskt försprång. Internationella besökare förväntar sig att bli upplockade vid sitt hotell när de köpt en aktivitet. De vill också kunna ta sig från t ex flygplatsen till en vildmarkssafari utan att behöva hyra en bil som sedan bara ska stå parkerad på en skogsstig i flera dagar… hur löser vi detta?

Deltagandet i Swedish Workshop i London sker inom projektet Internationell affärsutveckling utifrån marknadens förutsättningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s