Sverige är vacker natur, vänliga människor och kyla

Nu har utländska besökare fått säga sitt om vad de förknippar med resmålet Sverige. Vackra landskap, vänliga människor, Stockholm, kyla och snö är några av de vanligaste associationerna. Men även shopping, mat och blonda människor finns med på listan. Det visar en undersökning i elva länder från VisitSweden, riktad till den målgrupp av resenärer som man vänder sig till i sin marknadsföring av Sverige.

Drygt 6 400 potentiella resenärer från bland annat Norge, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA har i en onlineundersökning fritt fått svara på frågan ”Vilket är det första du tänker på när du tänker på Sverige som besöksmål?” Vanliga associationer är natur, kyla, Stockholm och höga priser, men också snö, vänliga människor, lugn och ro, prisvärd shopping och gott om plats är några av de spontana svaren.

– En klassisk uppfattning av Sverige lever fortfarande kvar, men börjar ersättas med bilden av den moderna och progressiva livsstilen i Sverige. Genom att inspirera potentiella Sverigebesökare med exotiska upplevelser och kreativa näringar vill VisitSweden uppgradera den bilden, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Norrmännen förknippar Sverige med shopping och en fjärdedel anser att det är prisvärt att handla här, medan britterna har motsatt uppfattning. Återkommande associationer från flera länders respondenter är livskvalitet, modernt, skogar, sjöar och gott om plats. Men även associationer som Greta Garbo, myggor och bastubad finns med. Fortfarande blandas Sverige ihop med andra länder. Att Sverige är relativt okänt som destination blir tydligt då var tionde italienare och fransman associerar till fjordar och sex procent av amerikanerna till choklad.

– Att man på samma resa kan uppleva en kombination av exotiska upplevelser i storslagen natur och storstadspuls med en innovativ design- och modescen är en av Sveriges absolut största styrkor. Att Sverige så starkt förknippas med vår natur ger oss också en möjlighet att ta en position som en miljömässigt hållbar destination i resenärernas medvetande, säger Thomas Brühl, vd VisitSweden.

Målgruppen Den globala resenärens associationer till Sverige
Sammanlagda och grupperade resultat av respondenterna.

  1. Kallt
  2. Stockholm
  3. Dyrt
  4. Snö
  5. Vänligt, vänliga människor
  6. Skog
  7. Lugn och ro
  8. Billigt
  9. Sjöar
  10. Gott om plats, stora avstånd
  11. Vackert
  12. IKEA
  13. Berg och fjäll
  14. Fjordar
  15. Trevligt land att besöka
  16. Kultur
  17. Skidåkning
  18. Blonda människor
  19. Rent

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s