Facebook påverkar våra resvanor

”Skryt”, frågor, tips och inspiration kring resande och semester på Facebook styr i hög grad våra resvanor. Enligt en undersökning bland drygt 4 000 svenskar reser 32 procent av respondenterna gärna till samma städer som deras Facebookvänner har besökt och 21 procent rådfrågar om olika destinationer som de planerar att åka till.

Undersökningen, som genomförts av onlineresebyrån Resfeber visar vidare att 40 procent av respondenterna använder sina semesterfoton som profilbild och 48 procent vill gärna berätta om annorlunda resupplevelser i sin statusuppdatering.

Anne Marit Waade är forskare på Institutionen för Informationsteknologi och Medier vid Aarhus Universitet i Danmark – och specialiserad på förhållandet mellan just media och turism:

– När vi reser upplever vi starka intryck som vi givetvis vill dela med andra – och då är Facebook ett väldigt effektivt verktyg. Att vi sedan har en stor tilltro till dessa sociala nätverk – mycket större än till resetips vi läser i tidningar eller reklamblad – gör också att vi påverkas i stor utsträckning av vänners semesterbilder och statusuppdateringar. Det är helt enkelt mun-till-mun-kommunikation när den är som mest effektiv, säger Anne Marit Waade.

Läs hela artikeln på travelreport.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s