Ny resebokningstrend

Turister tar hjälp av främlingar på nätet.

Skyscanner.se har genomfört en undersökning med 800 svarande om turisters användande av sociala medier inför bokning och under resan. Mer än hälften av de svarande (52 procent) väljer resmål genom att bläddra igenom deras vänners semesterbilder på Facebook och hela 88 procent vill se vad deras vänner gjort och med vem under semestern. Nio av tio (88 procent) anger att onlineforum är viktiga vid val och bokning av resa.

– Många resenärer investerar mycket tid, pengar och känslor i sin semester och man vill få ut det mesta av den. I sociala medier får resenärerna hjälp av andra i deras situation vilket ger dem självförtroendet att ta rätt beslut, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef på Skyscanner.

Reseföretagen har förstått innebörden av de sociala medierna för resenären och ökar sin aktivitet på nätet. En ökning som gett effekt då 56 procent av de svarande följer reseföretag på Facebook och Twitter. Men sociala medier används inte bara till planering. Nära hälften (41 procent) anger att de använder sociala medier och appar för att välja restaurang, strand eller bar under resans gång.

(Källa: StandBy)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s