SvD – Gammal brukskultur och stort lugn i Bergslagen

BRUKSKULTUR I Bergslagen dånar fortfarande stångjärns­hammaren och det vilda landskapet har blivit ekomuseum. SvD reste dit och bodde i både slott och koja.

Från den bördiga Uppsalaslätten till det mer mytiska Bergslagen tar det bara ett par timmar. Vi är ute på kortsemester med bil för att upptäcka ett landskap som vi sällan besökt, kanske just för att det ligger så nära.

Bruksmiljön i Karmansbo ligger nära Köping. Det var för över 400 år sedan som bruket inledde sin framgångsrika epok, invid Hedströmmens forsar som stod för kraften. Här producerades stångjärn i mängd av smeder och drängar. De gamla maskinerna i Lancashiresmedjan – i form av hammare, vattenhjul, valsverk och blåsmaskin, kan fortfarande köras. Något som visas årligen under Järnets dag, som brukar hållas i juli. Och det här är den enda nu fungerande smedjan i sitt slag i världen. På orten finns dessutom en herrgård som erbjuder  logimöjligheter.

I den mindre klensmedjan på bruket, där smederna tillverkade verktyg på 1600-talet, har man som besökare chansen att pröva på eget smide. Det sker under ledning av entusiasterna Thomas Flamme och Stefan Nylén.

–Karmansbo var ett av de större stångjärnsbruken i Bergslagen, berättar Thomas samtidigt som han hettar upp tackjärnet så att det får den rätta glödande nyansen.

Det ska vara mellan citrongult och apelsin i färgen, för att kunna smidas på bästa sätt. Han både bankar och vrider det glödande järnet, som sedan fräsande kyls ner i vatten och penslas med tjära för att inte rosta. Den stilfulla ölöppnaren är klar att användas.

Vägen vidare mot Uttersberg är smal och runt den breder ett stycke svunnet Sverige ut sig med storskog och öppna hagmarker. Det som utmärkt Uttersberg på kartan är Galleri Astley, ett konstmuseum, skulpturpark och galleri som fått uppmärksamhet långt utanför Sveriges gränser.

Galleriet presenterar både svenska och internationella konstnärers verk inom grafik och skulptur – allt från figurativ konst till mer abstrakta uttrycksformer. Denna sommar finns konstnärer från såväl Azerbajdzjan som Indien presenterade.

–Astley, min far, var härligt konstgalen och öppnade galleriet för 30 år sen här i den gamla järnvägsstationen. Hans devis var att konst är för alla, och att konsten inte har några gränser, berättar Anders Nyhlén, där han står och hänger tavlor i det varsamt renoverade magasinet, som en gång var järnlager.

Här passerade, fram till 1952, tågen som gick från Köping upp till gruvan i Riddarhyttan. Snart blir här cykelbana ända till Köping, som lär locka än fler besökare. Det gamla godsmagasinet är numera grafikverkstad, med konstnärerna Lina Nordenström och Lars Nyberg som värdar.

Efter det långa stoppet i Uttersberg kör vi mot Skinnskatteberg. Nu väntar en skogsvandring och övernattning i Kolarbyn. Guiderna Marcus Eldh och Andreas Ahlsén satsar på vildmarksupplevelser utöver det vanliga. För här i skogarna finns det gott om både älg, varg och bäver.

–Det här är väl ekoturism i dess sanna bemärkelse, säger Andreas med ett leende, samtidigt som han steker vildsvin och lamm i en stor panna över elden.

Läs hela artikeln på: svd.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s