Dubbelt upp ställer krav på destinationsutveckling – samlade kriterier

Det går bra för svensk besöksnäring, riktigt bra. Statistiken visar på fortsatt stark tillväxt och vi kan konstatera att utländska gästnätter och exportvärdet ökar. I takt med att efterfrågan växer, behövs fler säljbara produkter på hyllorna.

Den Nationella Strategin för Svensk Besöksnäring tar sikte på en tydlig vision, nämligen en fördubbling av turismen till 2020. För att nå dit, krävs att satsningar och investeringar utgår från de formulerade målen och fokusområdena. Som ett av de viktigaste områdena betonas behovet att utveckla fler exportmogna destinationer för att stärka konkurrenskraften.

Kriterier
För att en destination ska uppnå exportmognad måste utvecklingen utgå från marknadens och målgruppens krav – dessa krav kan se olika ut på olika marknader. I dokumentet finns rekommendationer som destinationer, oavsett vägval och utvecklingsprocess bör uppfylla innan man tar steget och satsar på export.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s