Turister lägger mer på shopping än boende, restaurang och transport

Turisternas konsumtion ökar stadigt och under 2010 stod besöksnäringen för ett större exportvärde än järn- och stålindustrin. De utländska besökarnas konsumtion i Sverige ökade med 1,7 procent till drygt 87 miljarder kronor. Statskassan fick ett tillskott på närmare 13 miljarder kronor i momsintäkter från utländska besökare i Sverige.

Svensk handel säger i ett pressmeddelande att turisterna är en viktig intäktskälla för detaljhandeln. Drygt var tionde krona i Sveriges alla butiker kommer från turismen. Turisterna lägger 30 procent av sin reskassa på shopping, vilket är mer än de spenderar på boende, restauranger och transporter.

Yvonne Ingman, vice VD på Svensk Handel säger att: ”Handeln är en självklar del av besöksnäringen och Svensk Handel har en aktiv roll i turismfrågor. Vi samarbetar med andra organisationer och företag genom bland annat ägarskapet i Svensk Turism AB, som äger halva Visit Sweden tillsammans med staten”.

Läs rapporten ”Den svenska shoppingturismen 2010

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s