Facebook – marknadsplats för reseindustrin

Facebook kan starta revolutioner och upplopp till vissa regeringars fasa, men också vara en bra kanal vid kriser i världen. Mediet har också fått allt större betydelse som marknadsplats för reseindustrin.

 Många företag inom rese- och turismindustrin använder idag Facebook som ett betydelsefullt marknadsföringsinstrument och allt tyder på att det oftast leder till ökad försäljning, säger Martin Ingemansson, Facebooks Nordenchef till Travel Report.

Tidigare sågs Facebook som ett slags ungdomsforum, så är det absolut inte längre. Facebook attraherar numera tre generationer. Det är inte många andra medier som har denna åldersspridning.

– Halva Sverige finns idag på Facebook. Fyra och en halv miljoner svenskar varje månad. Tre miljoner är inne dagligen. Jämfört med andra medier är Facebook gigantiskt. Den ålderkategori som växer snabbast hos oss just nu är 45-50 plus.

Många företag vänder sig till Facebook med frågor om hur man bäst ska använda och utnyttja en sida på Facebook. Hur gör de som lyckas bäst på Facebook?

Enligt Martin Ingemansson finns det tre grundprinciper ett företag bör tänka på när man ska ge sig ut på Facebook:

1. Man måste vara klar över vad man ska förmedla till sina anhängare eller ”fans”.

2. Hur man får folk intresserade och hur man rekryterar fler ”fans” till sin sida.

3. Man bör utgå från sin egen företagshemsida och sina eventuella nyhetsbrev. Därifrån sprider man kännedom om sin Facebooksida och placerar en ”like” knapp.

– Det finns inget annat medium i Sverige i dag som kan sprida rekommendationer så som Facebook kan, det är styrkan. Dessutom är den
tvåvägsdialog som Facebook skapar en tillgång för företagen, säger Martin.

Framgångsrika Facebookanvändare

Apollo har nästan 50 000 fans på sin Facebooksida och det är fler än sina två större konkurrenter Fritidsresor och Ving. Vi frågade informationschef Kajsa Moström hur man arbetat för att nå framgång på Facebook trots att man bara funnits där i ca ett och ett halvt år?

– Vi har haft en strategi där vi kombinerar kundservice, marknadsföring och aktiviteter. Vi fick en explosionsartad utveckling av fans när vi startade aktiviteter på sidan. En fototävling blev mycket populär. Facebook visade sig också var en utmärkt kriskanal när vi var tvungna att kommunicera med kunderna under Egyptenkrisen.

Det lettiska flygbolaget Air Baltic med över 61 000 facebook-fans är i förhållande till sin storlek bland de största bland flygbolagen på området.  Informationsdirektör Janis Vanags har en del av svaren till framgången:

– Vi var tidigt ute på Facebook och fick därigenom ett försprång men det räcker inte för att lyckas bra. Speciell taktik hjälpte till att få antalet anhängare att stiga. En dialog har hållits med fansen, vilket bland annat lett till att fans erbjuds bättre priser till vissa destinationer. Olika former av tävlingar med priser har också byggt upp basen av fans. Facebook har stor betydelse för kundkontakt och feedback. Det har gett oss ett mänskligt ansikte utåt, då man märker att det är lätt att komma i kontakt med flygbolaget, inte minst viktigt vid krissituation. En viktig faktor är alltså att vara vänlig och mänsklig. Vi har också lyckats bra med att använda Facebook kommersiellt.

Läs hela artikeln på travelreport.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s