Att marknadsföra naturturism – rapport

Turismforskningsinstitutet ETOUR i Östersund har skrivit en rapport kring Svensk naturturism för den internationella marknaden. Rapporten baseras på en expertgrupps syn på svensk naturturism med fokus på utländska turisters efterfrågan, trender och marknadsföring.

En grundförutsättning för att ett företag ska bli framgångsrikt är veta vilka som efterfrågar ens tjänster – man måste helt enkelt kunna sin marknad! Från expertgruppen framkommer att de utländska besökarna som besöker naturen oftast tillhör en av tre typer av kategorier; ett ungt par utan barn, sunda äldre personer eller den aktiva familjen som tycker om att göra saker tillsammans. Besökarna är ofta pålästa kring resmålet och har högre utbildning än den genomsnittlige turisten.

Vad lockar besökarna?
Enligt expertgruppen är den svenska orörda naturen, samt möjligheterna att utöva aktiviteter där, mycket attraktivt för utländska besökare. Allemansrätten, något som vi ser ofta som en självklarhet, är på andra håll någonting unikt. Bland inkommande turister är den vanligaste aktiviteten i naturen något så enkelt som vandring, men även cykling, fiske, skidåkning, skärgård- och kustaktiviteter är populärt.

Framtida efterfrågan på naturturism
Intresset av korta, paketerade resor ökar. Det är inte längre lika självklart att resa veckovis, utan fler resor sker över en weekend eller över ett par dagar. För att besökarna då ska kunna nyttja naturen krävs tillgänglighet. Stannar man som resenär endast ett fåtal dagar vill man inte spendera en eller flera av dessa på att ta sig ut till naturen – det måste vara snabbt och enkelt. Denna typ av naturupplevelser brukar kallas ”Nature Light” – där en relativt enkel men nära naturupplevelse kombineras med icke naturbaserad turism, så som shopping och event.

Marknadskanaler – att nå ut med budskapet
Internet är det viktigaste och effektivaste verktyget vid marknadsföring av turism. Via Internet kan företag och organisationer till en relativt liten kostnad nå ut till mer eller mindre hela sin målgrupp. Tidigare forskning visar även att det är vanligt, och viktigt, att företag och organisationer samarbetar med varandra för att skapa en starkare produkt ut mot kunden. En del av detta inkluderar ofta en destinationshemsida där potentiella kunder kan ta del av erbjudanden. Även resebyråer, resesamordnare och turistbyråer används vid marknadsföringen. Då turism är starkt beroende av utländska gäster finns det ett värde i att samarbeta med utländska organisationer för att nå ut till den internationella marknaden.

Läs mer och ladda ner rapporten på visitvasternorrland.nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s