Höj priset och bli en vinnare

Som företagare är det lätt att fastna i en lågprisfälla, särskilt om man skjuter från höften när man sätter priser och inte vågar höja sina priser av rädsla för att förlora kunden. Försäljnings- och förhandlingsexperten Karin Klerfelt, som är aktuell med boken ”Jacka upp priset- sluta fega, våga paketera och sälj”, menar att alla företag kan höja sina priser med minst 20 procent.

Men prishöjningen måste kunna motiveras i form av tydliga mervärden för att kunden ska vara med på noterna.

– De vanligaste skälen till varför många företagare inte drar nytta av möjligheten att höja sina priser är en oförmåga att uppskatta det egentliga värdet av sin produkt, prisförhandlingar med fel personer, en rädsla för att diskutera pengar med kunden och en rädsla för att förlora kunden om man höjer sina priser, säger Karin Klerfelt.

Det kan också vara så att man har ”fel” kund. Säljer du Mercedes så kan du inte vända dig till en kund som vill köpa Skoda. Vissa kunder betalar för lite och de kommer inte vilja fortsätta köpa av dig med din nya prisstrategi. Om du har bestämt dig för ett nytt sätt att ta betalt är det förmodligen bäst att ”fasa” ut de kunderna och hitta nya kunder som uppskattar det ditt erbjudande och är villiga att betala.

En bra början för företagare som vill jacka upp sina priser är att gå igenom sitt erbjudande. Fundera vad du tar betalt för och vad som slentrianmässigt ingår i ditt erbjudande. Många företagare missar att ta betalt för exempelvis restid, reseersättning, kost och logi och förberedande arbete. Ta själv kontakt med kunden när det är dags för omförhandling. Fråga dina kunder vad de vill ha och vad de uppskattar hos en leverantör.

– Fokusera inte bara på det du levererar i dagsläget. Tänk igenom hur kundens process ser ut före, under och efter din leverans. Fundera på hur du kan underlätta kundens tillvaro även i anslutning till att de köper din produkt eller tjänst och paketera in de mervärdena i ditt erbjudande till kund. Utgå från vilka tjänster som skulle kunna underlätta kundens vardag på olika sätt, säger Karin Klerfelt.

Sju skäl till varför företagare inte vågar jacka upp sina priser:
1. Vi vågar inte och tycker att det är obehagligt att prata pengar.
2. Vi tycker inte att vi är värda mer.
3. Vi vet inte vad värdet av vår produkt egentligen är.
4. Vi har inte arbetat med vårt varumärke på ett korrekt sätt.
5. Vi förhandlar med fel personer.
6. Vi är rädda för att förlora kunden.
7. Vi kan eller vill inte sälja.

Läs hela artikeln på startaeget.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s