Visit Västmanland – läggs ner till förmån för utveckling och ökad försäljning

I tre år har vi tillsammans med externa partners producerat upptäckarmagasinet Visit Västmanland. Inför kommande år har vi tagit det strategiska beslutet att inte fortsätta utgivningen för att i större utsträckning kunna fokusera vårt och besöksnäringens arbete mot en ökad omsättning i näringen.

Syftet med magasinet var att öka medvetandet om Västmanland som turist- och besöksmål genom intressant och avkopplande läsning. Magasinet trycktes årligen i 50 000 ex på svenska och 15 000 ex på engelska och fanns tillgänglig på kommunernas turistbyråer, länets turistföretag och Stockholm Tourist Center.

Besöksnäringen genomgår en stor förändring där kundernas beteenden och förväntningar ställer helt andra krav än för några år sedan. Besöksnäringen har samtidigt en enormt stor potential och ”Den Nationella Strategin för Svensk Besöksnäring” tar sikte på en tydlig vision, nämligen en fördubbling av turismen till 2020. För Västmanland innebär det att öka omsättningen från ca 2 miljarder och 1 700 årsanställda till 4 miljarder och 3 400 anställda på tio år.

Detta sker inte per automatik, utan vi måste fokusera på…
* tillväxt
* lönsamhet
* produktivitetseffektivisering
* högre förädlingsvärde
* ökad professionalisering

… för att nå framgång!

Detta innebär bland annat att vi inte längre kommer att ge ut upptäckarmagasinet Visit Västmanland, utan i stället utvecklar Aktivitetspärmen och utökar dess användning som verktyg för en ökad försäljning av länets paketerade upplevelser. För att kunna medverka i pärmen måste leverantörerna uppfylla tydliga krav som leder till utveckling av nya och mer professionella produkter.

Har du några frågor eller funderingar? Kontakta Henrik Wester på tfn: 021-39 79 59 alt via e-post henrik.wester@vkl.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s