Framtidstron ännu stark inom besöksnäringen

Sveriges besöksnäring har haft en tillväxt de senaste sex åren. Men turistsommaren 2011 visade på ett trendbrott. Resultatet blev 1,3 procent färre övernattningar av turister från utlandet jämfört med förra året. Vad är orsaken bakom siffrorna? Hur ser tron på framtiden ut? Travel Report har pratat med företrädare inom branschen för att göra bilden tydligare.

– Det är en nollgradig temperatur som presenteras denna första gång, säger Eva Östling Ollén, vd på Sveriges Hotell och Restaurangföretagare.

Här får man en tydlig antydan om branschens framtidstro. Handeln är den näring som drar ner resultatet och hittas vid minus 13. Besöksmål och sevärdheter, restauranger och persontransporter ligger jämsides i topp runt elva-tolv plusgrader. Camping och hotell har lite mer avvaktande siffror runt fyra grader men är trots allt på plussidan. Än har inte lågkonjunkturen drabbat
framtidstron inom hela besöksbranschen, konstaterar Eva Östling Ollén.

Positiva besked med andra ord. Men sommaren 2011 visar ett sjunkande antal övernattningar av turister från utlandet jämfört med förra året, 1,3 procent enligt Tillväxtverkets statistik. Så vad har vi att vänta egentligen? Thomas Brühl är vd på VisitSweden och ser på sommarens nedgång med tillförsikt.

– Än är det för tidigt att säga hur årets omsättning kommer se ut. Ser vi på hela året så är det fortfarande rekordnivåer i likhet med 2010.

Han tror att orsakerna bakom nedgången är den regniga sommaren i Centraleuropa och den ekonomiska krisen bland de sydeuropeiska länderna. Under 2010 omsattes drygt 250 miljarder kronor inom besöksnäringen. En fördubbling av omsättningen ska ske till år 2020 enligt den gemensamma nationella strategin som besöksnäringen tagit fram. 20 nya exportmogna destinationer ska bland annat tas fram av flera aktörer, ett av dessa är Svensk destinationsutveckling AB som ägs av Svensk Turism, Swedavia och VisitSweden.

Största tappet ligger bland de internationella gästerna. Det är ett problem eftersom att det är just de turister vi måste få hit för att klara målet till 2020. En brytpunkt är 2015 ‒ då måste konsumtionen av internationella besökare vara lika stor som vår svenska inom besöksnäringen. Paketering och tillgänglighet är nyckelord.

Turismtermometern
1 000 företag inom besöksnäringen ingår i den första undersökningen. Målet är att den ska omfatta 1 500 företag. Indexet beräknas som ett genomsnittligt nettotal för fyra frågor, baserat på företagens förväntningar på omsättning och sysselsättning den följande fyra månadersperioden. Tre gånger per år kommer den att presenteras. Handelns utredningsinstitut, HUI Research har på uppdrag av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, Svensk Handel och Transportgruppen tagit fram underlaget.

Läs hela artikeln på Travel Report.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s