Livsstilsföretag med dålig lönsamhet

Forskarna på Etour lät svenska naturturismföretag ranka framgångsfaktorer och hinder för den egna verksamheten. Svaren blev att eget engagemang, kompetens och tillgång till fri natur är de tre viktigaste förutsättningarna för att lyckas, medan svensk naturturism hämmas av dålig lönsamhet, kapitalbrist och höga skatter.

De tre viktigaste framgångsfaktorerna är enligt företagen själva deras eget engagemang, kunskap och tillgången till natur. Vidare anser man att bra nätverk, lokal förankring, den egna livsstilen, intresse för friluftsliv och produktutveckling är viktiga förutsättningar för att lyckas.

Enligt samma företagare hämmas naturturismens framväxt främst av dålig lönsamhet, brist på kapital och höga skatter. Andra större hinder som pekas ut är krångliga regler, myndigheter, begränsad infrastruktur, brist på egen kunskap, dålig marknadsföring av den egna destinationen, problem med markägare och svårigheter att rekrytera rätt personal.

Forskarnas slutsats är att svensk naturturism präglas av livsstilsentreprenörer som brinner för sitt intresse, men ser den egna lönsamheten som en sekundär utmaning. Vidare fokuserar många företag på resmålets hållbarhet, och undviker ibland att expandera eller satsa på större volymer. Detta eftersom större turistströmmar skulle kunna utarma den resurs som utnyttjas. Det är också ganska vanligt att man bedriver en verksamhet inom små nischmarknader med begränsad möjlighet till tillväxt. Dessutom saknar företagen ofta egen kontroll och rådighet över en komplex produktionsprocess, vilken innefattar allt från markägare och kollektivtrafik, till samverkan med andra och konsten att lyckas på avlägsna exportmarknader.

– I det stora hela delar vi bilden som Etours forskare målar upp, säger Per Jiborn på Ekoturismföreningen i en kommentar till studien.

– Å ena sidan är svensk naturturism en vital framtidsbransch för besöksnäringen i stort, och där väldigt mycket har hänt under de senaste 15 åren. Å andra sidan är det lätt att inse att ännu mer återstår att göra. Inte minst kring frågor som lönsamhet, otydliga regler för utomhusmatlagning, en krånglig och orättvis turistmoms och myndigheter med otillräcklig kunskap om branschens förutsättningar. Men allt är givetvis inte någon annans ansvar.

Läs mer på ekoturism.org.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s