Internationell affärsutveckling skapade över 11 000 gästnätter under sommaren

Genom projektet ”Internationell affärsutveckling utifrån marknadens förutsättningar” är Västmanland med i två partnerskap med VisitSweden. Dessa är B2B Tyskland och B2B Nederländerna. Genom att vi arbetar aktivt i dessa partnerskap får vi direktkontakt med internationella researrangörer.

Som ett direkt resultat har länet under årets sommarsäsong fått 11 000 gästnätter fördelade på ett tiotal anläggningar. Utöver detta finns ett ”mörkertal” som är svårare att räkna – det gäller de kunder som har lockats av länets produkter i researrangörernas kataloger, webbplatser och marknadsföringskampanjer men sedan valt att boka direkt. En stor del av årets gästnätter kommer från den enorma resan för Raiffeisen Banks kunder som genomfördes i våras. Resan var en engångsföreteelse men har ändå redan gett spin-offeffekter i form av nya avtal med samma resegrossist.

VisitSweden är ett kommunikationsföretag som arbetar med att marknadsföra varumärket Sverige och svenska destinationer och upplevelser internationellt. VisitSweden ägs till hälften av svensk turism och till hälften av staten. De har en publik webbplats för besökare samt en branschsida för partners.

Projektet drivs av VKL och är delfinansierat av Länsstyrelsen i Västmanland och deltagande företag. Syftet är att få fler växande företag inom besöksnäringen genom att främja aktörernas etablering på internationella marknader. Läs mer om projektet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s