Restaurangkvalitet har betydelse för turismen – högkvalitativ mat i mellanprisskiktet efterfrågas

En högre kvalitet på många svenska restauranger skulle ge fler utländska besökare möjlighet att uppleva det goda och naturliga svenska köket och få med sig oförglömliga matminnen hem.

Svensk gastronomi uppmärksammas just nu stort utomlands med hjälp av nyskapande stjärnkrogar som Frantzén/Lindeberg, Fäviken Magasinet och Mathias Dahlgrens Matsalen. Men nu vill VisitSweden, som marknadsför Sverige utomlands, uppmuntra fler restauranger i mellanskiktet att servera prisvärd mat av hög kvalitet.

– Vi vet från våra analyser av utländska resenärer att maten är en stor del av upplevelsen i Sverige. Vi har många restauranger med mycket hög kvalitet idag, men vi behöver fler, helst i mellanprisklassen. Det skulle få stor effekt på totalupplevelsen av Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

– Runt om i landet pågår många projekt för att utveckla svensk och regional mat. Många restauranger satsar också på att servera bättre mat och öka kunskapen hos sina gäster, men denna utveckling behöver få mer fart, säger Ami Hovstadius, projektledare för kommunikation av Sverige – det nya matlandet på VisitSweden.

Källa: VisitSweden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s