Momssänkningen ger hopp till besöksnäringen

Temperaturen i svensk besöksnäring har sjunkit något sedan oktober 2011. Det visar Turismtermometern som mäter utveckling och framtidstro bland företag inom besöksnäringen. Mest positiva om framtiden är restauranger, campingar och hotell.

Turismtermometern är en temperaturmätare av svensk besöksnäring. Den omfattar besöksmål & sevärdheter, camping, handel, hotell, persontransporter och restaurang. Turismtermometern genomförs tre gånger per år och mäter utveckling och framtidstro bland företagen. Turismtermometern tas fram av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel, Transportgruppen och SHR.

Sedan den senaste termometern publicerades i oktober 2011 har temperaturen inom svensk besöksnäring glidit ner från nollan till under nollstrecket (-1). Inom handel och persontransport är det riktigt kyligt medan det råder ”momsfeber” inom restaurangbranschen. Optimismen verkar ha smittat av sig även på boendet där både hotell och campingar har högre förväntningar på framtiden nu än i höstas.

– Sänkningen av restaurangmomsen gör att branschen vågar tro på framtiden och satsa på nyanställningar. Förhoppningsvis kan de positiva effekterna på sikt sprida sig till alla delar av besöksnäringen, säger Eva Östling Ollén, VD på SHR.

Bland företagen inom svensk besöksnäring tror 33 procent på en ökad omsättning för den egna verksamheten medan 25 procent tror på en minskning. Fler tror på nolltillväxt idag än i höstas och fler tror på en omsättningsminskning, från 20 procent till 25 procent. Trots vissa branschers pessimism inför framtiden tror närmare 50 procent på en svensk konjunkturuppgång redan under 2012. Hotellen är något mer positiva än övriga branscher.

Nya jobb efter momssänkning
Trots det rådande konjunkturläget uppger så många som 44 procent av restaurangerna att de kommer att öka personalstyrkan under våren. Inom Handel och Persontransporter tror man däremot på lägre sysselsättning.

Källa: SHR, Svensk Handel och TransportGruppen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s