Boknings- och värderingssiter – hur hänger de ihop?

Internet kan kännas som en djungel, det finns oändligt många sajter som erbjuder dig som boendeanläggning möjlighet att öka din försäljning. Men vad ska man välja? Turismfunktionen har gjort en djupdykning och utrett hur olika boknings- och värderingssajter fungerar och hur de är kopplade till varandra.

Utifrån utredningen kan vi se två stora bokningssajter (Expedia.com och Booking.com) och tre stora värderingssajter (Tripadvisor, Trivago, Zoover). Båda bokningssajterna har flera andra bokningssajter som är kopplade till varandra. De är även kopplade till alla värderingssajterna. Det kan se rörigt ut men innebär att du genom att välja en av Expedia eller Booking (alternativt båda) har möjlighet att nå ut till många fler sidor med samma information. Värderingssajterna kostar i regel heller inget utan bygger på provisioner som de i sin tur får från den bokningssida du har samarbete med. Se hur bokningssajterna och värderingssajterna är kopplade till varandra via flödesschemat. Men även om flera bokningssajter hör ihop måste du som aktör själv lägga upp informationen på respektive bokningssajt…

Läs hela rapporten här. Missa inte möjligheten att öka er försäljning genom länets gemensamma säljsystem!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s