Förtur avvecklas

På föreningens extrastämma den 5 april beslutades att avveckla FörTur. Nuvarande medlemmar kommer under året att erbjudas en ny hemvist. På styrelsemötet den 10 april beslöts att inleda förhandlingar med bland annat SHR (kommande Visita).

Föreningen Turism i Sverige bildades 1995. Till en början främst som de lokala turistchefernas intresseorganisation med turistbyråauktorisation som främsta uppgift. Med tiden har FörTurs verksamhet breddats till att omfatta även opinionsbildning, utbildningssatsningar samt förmånlig resegaranti. Allt fler småföretagare, regionala turistorganisationer och övriga med intresse att stödja föreningens verksamhet anslöt sig till medlemsskaran.

Beslut om avveckling togs på FörTurs årsstämma i Göteborg den 21 mars. Styrelsens avvecklingsförslag baserades på en rad olika faktorer. Bland annat på det faktum att aktörerna på den svenska besöksnäringens arena har förändrats och ompositionerats, vilket har påverkat FörTurs roll. Kommuner och regioner tar på olika sätt ett ökat ansvar för besöksnäringsfrågor och föreningens medlemstal har under senare år sviktat och därmed även föreningens ekonomi. På föreningens extrastämma den 5 april klubbades beslutet att avveckla FörTur.

Styrelsen har haft underhandskontakter med bland annat SHR (kommande Visita – svensk besöksnäring) och kommer att fortsätta förhandlingar med dem. SHR/Visita – svensk besöksnäring erbjuder FörTurs medlemmar en möjlighet till individuellt branschmedlemskap med bland annat en kollektiv resegaranti, förmånliga inlösenavgifter för kreditkort och en omfattande tillgång till branschjurister.

SHR/Visita – svensk besöksnäring ansvarar idag för hotellklassificeringen i Sverige och från 2013 även för campingklassificeringen. En dialog med nuvarande medlemmar (lokala och regionala turistorganisationer) kommer direkt att inledas för att finna den bästa lösningen för den framtida turistbyråauktorisationen, opinionsbildning, bevakning av utbildningsfrågor med mera. FörTurs förhoppning är att övergången till ny hemvist för medlemmarna kommer att ske så smärtfritt som möjligt. De små företagens betydelse för Sveriges utbud av att se, äta och göra kan inte nog betonas, liksom de regionala och lokala turistorganisationernas roll kring att bygga upp ett starkt värdskap och driva på arbetet med destinationsutveckling.

Källa: Travel Report.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s