Pia leder profilstark styrelse tillsammans med länets Turismutvecklare

Pia Jönsson-Rajgård från Tourism in Skåne blir ny ordförande för Ekoturismföreningen, vars styrelse även förnyas med ledamöter från flera profilstarka företag som Icehotel och Adventura. Ulf Lovén blir ny generalsekreterare, med fokus på att stärka föreningen som naturturismens tydliga företrädare och vässa Naturens Bästa.

Ekoturismföreningens årsmöte den 23 april valdes Pia Jönsson-Rajgård, till vardags VD för Tourism in Skåne, till ny ordförande. Med Monica Wollmén från Icehotel, som vice ordförande, förstärks styrelsen dessutom med ytterligare en namnkunnig VD. Övriga nya ledamöter är Sylvia Nylin, biträdande generalsekreterare och kommunikationschef på Svenska Turistföreningen, Leif Öster från Dalagård, tidigare informationschef på Sveaskog och Johan Delfalk, från eventbolaget Adventura.

– Tillsammans med styrelsens tidigare ledamöter samlar vi nu en unik kompetens på nyckelområden som affärsutveckling, kommunikation och inte minst svensk attraktionskraft. Nästan halva styrelsen företräder ju företag som har premierats med en lång rad prestigefyllda nationella priser. När svensk besöksnäring nu helt korrekt fokuserar allt mer på reseanledningar, kan Ekoturismföreningen mönstra en imponerande laguppställning av personer som jobbar i några av landets mest spännande och profilstarkaste företag. Det här bådar mycket gott för framtiden.

Den avgående styrelsen presenterade en verksamhetsplan som riktar in årets arbete på två huvudfrågor – att utvärdera och växla upp kvalitetsmärkningen Naturens Bästa och fortsätta processen att utveckla Ekoturismföreningen till en avsevärt tyngre och bredare företrädare för svensk natur- och ekoturism.

– Förslaget att byta namn till Naturturismföretagen ser jag som ett klokt och positivt steg på vägen för att stärka vår roll som en tydlig företrädare för tusentals naturturismföretagare runt om i hela Sverige. Nu är namndiskussionen igång, medlemmarna ska tycka till och förslaget förankras. Men oavsett utgången, vet vi att det finns en bred majoritet bakom ambitionen att sätta våra hundratals medlemsföretag i centrum. Det är nämligen uppenbart att det saknas en stark representant för tusentals svenska naturturismföretagare. En roll som vi nu ska ta på allvar, säger Pia Jönsson-Rajgård och fortsätter.

– Den andra strategiska uppgiften blir att vässa och utveckla kvalitetsmärkningen Naturens Bästa. Det här är ett lysande redskap för att samla spjutspetsarna inom svensk ekoturism, stimulera deras miljöarbete, lokala förankring, hållbarhet och kvalitet. Men framtiden kräver ett ännu vassare utbud, att fler också använder detta strategiska verktyg, att det skapas fler tydliga mervärden för märkningens godkända arrangörer, och sist men inte minst, att Naturens Bästa blir mycket mer känt bland våra resenärer.

Läs hela artikeln och mer om föreningens arbete på ekoturism.org.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s