Besöksnäringen bjuder in internationella researrangörer -Turismfunktionen vid VKL har ett fullbokat mötesprogram!

Nästa vecka kommer ett hundratal internationella researrangörer till Malmö för 1 700 möten med representanter från besöksnäringen i hela Sverige, då VisitSweden, Tourism in Skåne och Malmö Turism arrangerar Swedish Workshop.

Den 14 och 15 maj kommer researrangörer från 14 länder, bland annat Tyskland, Ryssland och USA, till Malmö för att inspireras av Sverige och hitta nya idéer till nästa års paketresor. Hela 30 procent av de deltagande internationella företagen är tyska.

Köpklara upplevelser, boende och transporttjänster i Sverige kommer att presenteras av turistföretag och regioner från hela landet och sammanlagt kommer cirka 1 700 möten att äga rum. Mötena ska resultera i ett bättre utbud av Sverigeresor hos exempelvis tyska TUI Wolters Reisen, amerikanska Borton Overseas och franska Hutissen.

De internationella arrangörerna säljer både på nätet och arbetar mer traditionellt med ett nätverk av resebyråer. VisitSweden väntar sig en direkt effekt av förhandlingarna: efter Swedish Workshop 2010 reste 86 procent av arrangörerna hem med offerter som ledde till konkreta affärer.

Många av de resenärer som VisitSweden riktar den internationella marknadsföringen av Sverige till vänder sig ännu till en researrangör eller resebyrå när de söker reseinspiration. Genom att koppla samman leverantörer av exportmogna upplevelser i Sverige med utvalda researrangörer i 12 länder, vill VisitSweden utöka och höja kvaliteten i de reseprogram till Sverige som researrangörerna erbjuder sina kunder. Det gör VisitSweden exempelvis genom kontinuerlig dialog med arrangörerna och med lokala workshopar och fackmässor på utlandsmarknaderna.

– ”Att de viktigaste researrangörerna för Sverige får uppleva något av det bästa vi har är något som konkret påverkar resandet till Sverige. Men konkurrensen från andra länder är tydlig i arrangörernas programutbud och därför behöver Sverige presentera fler internationellt gångbara upplevelser. Med VisitSwedens närvaro på utlandsmarknaderna och kunskap om målgruppen kan vi matcha svenska destinationer och turistföretag med rätt researrangör”, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Turismfunktionen vid VKL är med och har ett fullbokat mötesprogram med över 20 säljmöten. Dessutom har Sala Silvergruva och Skantzö brukshotell har gjort gemensam sak och arbetar tillsammans för att sälja in sina produkter till researrangörerna.

Läs hela artikeln på travelreport.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s