Drivkraft med Mobilen och Sociala Medier

”Lyssna av kunden” var uppmaningen som många betonade under seminariet på Bygget i Stockholm den 14 maj. Föreläsningarna under dagen, som var arrangerad av Tillväxtverket, kretsade kring hur företag kan använda sig av mobila tjänster och sociala medier. Här kunde du lyssna på programpunkter som ”Mobila möjligheter idag och imorgon”, ”Merförsäljning via mobilen” och ”Framtidsspaning”.

Många intressanta statistiska siffror dök upp under dagen; exempelvis att 78 % av 12- till 35-åringar är sociala på mobilen dagligen och att det på Google sker 40 000 sökningar per sekund. Här berättades det också hur Åre har använt sig av UCG (User Generated  Content)-källor för att se över sin marknad/målgrupp och i led av detta förbättra och utveckla sitt utbud. Goda råd gavs om man själv ville använda sig av UCG-källor, d v s sajter där besökarna själva står för innehållet (Facebook, Flickr, Twitter o s v) i undersökningar. Råden var att lyssna av och ta reda på; Var sker pratet, vem pratar, vilken kvalitet har pratet och att i den mån det är möjligt, försöka automatisera bevakningen med de nätverktyg som finns tillgängliga.

Appar vs. Mobilwebb var en punkt som dök upp några gånger under dagen, bl a under Vings föreläsning. Det har konstaterats att appar oftast används av dem som redan bestämt sig för vad de behöver/vill, ett mer ”just nu”-tänk. Medan mobilwebben mer används under ”funderar”-stadiet. Likaså såg användet olika ut beroende på vilken tid på dagen det var och då hade mobil, desktop samt surfplatta jämförts.

Dagen avslutades med en föreläsning av Torbjörn Carlbom (Telecom analytiker/Dagens Samhälle), som höjde ett varningens finger; Integriteten blir det pris vi får betala, när vi mer och mer använder och lägger ut vårt liv på sociala medier. Han berättade att Facebook har äganderätten till allt material som läggs ut där och att det som du lägger ut lagras i all framtid. Vidare visade han hur konkurrensen bland de olika sociala kanalerna ser ut och hur framtiden kan komma att gestalta sig bland dem.

Själv ska jag avsluta detta inlägg med en länk till en YouTube-film, som Sören Babra (VD och grundare till Payair) hade med i sin föreläsning och som kanske kan förklara varför många aldrig avslutar sina online-köp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s