Nätrecensioner populärt inför reseplanering

Sidor på nätet där resenärer kan recensera resmål och hotell har slagit igenom på bred front. Hela 70 procent av resenärerna uppger att de läser andra resenärers kommenterar på nätet innan de bokar resa eller hotell. Men allra flest söker information på sökmotorer.

Internet förändrar våra köpvanor i snabb takt. Nästan nio av tio svenskar, 88 procent, söker information på sökmotorer såsom Google och Yahoo innan de köper en resa. Det är snäppet fler än de som söker information genom företagets egna kanaler såsom webbsida, telefon eller butik.

Samtidigt har sajter såsom Tripadvisor, där resenärer kan lämna egna omdömen, slagit igenom på bred front. Sju av tio resenärer läser recensioner från andra resenärer på internet innan de bokar resan. Siffran är ännu högre bland de under 30 år som bokar resa. Bland resenärer över 60 år är det fler som rådfrågar vänner, använder företagets egna kanaler eller söker information genom papperstidningar.

– ”Recensioner och omdömen från andra resenärer som samlas på sajter såsom Tripadvisor blir allt viktigare när vi bestämmer var vi ska resa och hur vi ska bo. Det här innebär att några konsumenters upplevelser kan få stort genomslag”, säger Patrick Kämpe, chef för e-handelsgruppen på Jajja.

Nästan hälften av svenskarna, 49 procent, handlar resor på nätet idag. Tillsammans med kulturupplevelse är resor därmed den produkt som flest svenskar köper på nätet.

Hur söker du information innan du köper en resa? (flervalsfråga)
1. Via sökmotorer 88 procent
2. Kontaktar företaget direkt (webbsida, telefon, butik) 87 procent
3. Frågar vänner/bekanta 82 procent
4. Läser papperstidningar 73 procent
5. Läser omdömen på internet 70 procent
6. Söker på prisjämförelsesajter (Prisjakt etc). 65 procent
7. Läser webbtidningar 36 procent
8. Ställer frågor genom sociala medier 19 procent

Det här är mycket viktigt när jag köper resor eller bokar hotell? (flervalsfråga)
1. Vänners rekommendationer 26 procent
2. Företagets bemötande 25 procent
3. Information via sökmotorer 24 procent
4. Recensioner 17 procent
5. Artiklar i tidningen 6 procent

Källa: Travel Report.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s