HUI Research: Trender och tendenser sommaren 2012

Den svenska sommarsemestern är här och som vanligt skruvas förväntningarna upp till max. I år är mångsidiga upplevelser högprioriterade. HUI Research redogör i åtta punkter för vad som kommer att prägla semesterfirandet sommaren 2012.

1. Sena beslut
”Trend nr 1” är att man bokar sent. Det är en beteendeförändring snarare än en finansiell faktor. Svenskarna är mer resvana och därmed mer flexibla i valet av semester, destination och boende. Man kan tänka sig att göra många olika saker och är alltså inte lika spikad på ett specifikt, välbekant val utan är mer öppen för förslag och influenser utifrån. Vi har också vant oss vid att få täta erbjudanden från många olika typer av aktörer – inte bara resebyråer och agenter – som administrerar, paketerar och/eller säljer resor. Det gör att många har is i magen och inväntar erbjudanden som man vet kommer. Sammantaget resulterar detta i att man generellt sett både fattar beslut och bokar sent, nära inpå ”avgången”. Säkert är lågprisflyget också en faktor i detta – det har påverkat synen på utbudet, att det finns mycket att välja på.

2. Höga krav på aktivitet och upplevelsemix
I år vill man göra mer än bara ligga och slöa. Man vill lära sig något nytt och få möjlighet att utveckla sina intressen. På chartersidan märks detta på fler bokningar av exempelvis träningsresor. Men svensken vill generellt också ha en större mix av upplevelser och då avses såväl aktiviteter såsom träning, vandring som sevärdheter, musik, evenemang, mat och dryck. Även om man gärna vandrar på semestern vill man inte göra det i 14 dagar utan man vill också uppleva kultur och sätta guldkant på vissa dagar genom att unna sig att lata sig i solen eller äta på en finare restaurang. Man prioriterar också unika och personliga upplevelser som man kan berätta om efteråt – följaktligen ökar skräddarsydda resor i popularitet.

3. Svenskarna prioriterar sin semester och fler stannar i Sverige
Världsekonomin är i gungning och bensinpriset är skyhögt, men svensken ska ha semester och från norr till söder noteras ökad bokningsvolym av privatnätter på såväl hotell som campingar och stugbyar. Redan förra året märktes en ökning av inhemskt turistande och i år spås den bli ännu större. Svenska privatresenärer prioriterar upplevelser och den stadiga ökningen av utländska besökare gör att Sverige känns mer internationellt och exotiskt än tidigare, även för svenskarna. Vackert sommarväder ökar upplevelsen av Sverige som lockande, mysigt, spännande och trevligt exponentiellt, även för oss som bor här (men blir det en kall och våt sommar kommer vi att resa dit solen finns, som alltid…).

4. OS-effekten
Ytterligare en faktor som talar för inhemskt turistande sommaren 2012 är OS. Denna sommar går både OS och EM i fotboll och då tenderar svensken att stanna hemma i större utsträckning. Detta kan vara till både fördel och nackdel för svenska besöksattraktioner och återigen är vädret avgörande; är det vackert kan svenska attraktioner konkurrera med OS på TV, men inte om det är dåligt för då stannar man hemma i soffan eller förtältet och kollar.

5. Hellre många korta än en lång
Allt fler tillbringar bara ett par dagar på ett och samma ställe. Detta tar sig uttryck på två olika sätt: Antingen gör man flera korta resor eller semestrar, med kort stann-tid på varje ställe, eller så fyller man en längre sammanhängande semester med många olika stopp som har flera olika syften.  ”Många korta” hänger samman med att man vill uppleva så mycket som möjligt under sin semester.

6. Value for money
Att svenska semesterfirare vill uppleva så mycket som möjligt är också kopplat till prisvärdhet; value for money. Det betyder inte att man vräker på med lyxiga och dyra val för att säkra sin upplevelse, utan snarare det motsatta – genom att gå från det lyxiga till det enklare upplever vi att vi får mer för pengarna, eftersom vi vill ägna oss åt många olika saker.

7. Storstadsresandet fortsätter att öka
Lågprisflyget gynnar flödet till utländska storstäder precis som tidigare och även inom Sverige märks en fortsatt ökad efterfrågan. Storstäder har mycket att erbjuda i upplevelseväg – mycket finns inom räckhåll och gärna på gångavstånd. Denna typ av efterfrågan gynnar också stora anläggningar och nöjesparker som har mycket ”innanför staketet”. Ett tydligt exempel från chartersidan är att mallorcaresenärer i högre utsträckning än tidigare väljer Palma framför Alcudia – storstaden lockar mer än det traditionella sol- och badresmålet.

8. Internets och sociala mediers betydelse för valet av resmål
Kan inte förringas. Inför resan läser vi på om resmålet, kollar hotellratings, rekommenderade restauranger, läser tidigare resenärers omdömen, jämför priser och bokar därefter resan på nätet. Vi laddar oftare ner digitala guider och reseappar istället för att köpa guideböcker.

Under resan vill vi ta del av nyheter hemifrån, men också skaffa info om resmålet, statusuppdatera, blogga, kommentera och recensera. Eller bara kolla mail och spela spel. På Facebook delar vi med oss av tips och bilder, både under och efter resan.

Läs mer om HUI Researchs statistik och rapporter här.

2 responses to “HUI Research: Trender och tendenser sommaren 2012

  1. Låter lovande! Vi märker också att gäster bokar sent hos oss.

  2. Pingback: Förlängd säsong | Trendiga Upplevelser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s