Rekordhöga investeringar i svensk turistnäring

De totala investeringarna i svensk turistnäring uppgick till rekordhöga 8,3 miljarder kronor för 2011, en ökning med 23 procent i förhållande till 2010. Investeringar i hotellfastigheter och nya arenor har ökat mest och står sammantaget för 66 procent av de totala turisminvesteringarna. Investeringsnivån inom vintersportanläggningar samt nöjes- och temaparker har däremot minskat något. Det visar turistnäringens investerarindex som presenteras av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.

– Vi befinner oss på toppen av en investeringspuckel där investeringarna har kulminerat 2011 med de nya arenor och hotell som har etablerats. Nu minskar däremot investeringstakten dramatiskt. De offentliga investeringarna bromsar in och vi kommer att se effekterna av rådande lågkonjunktur med färre planerade stora investeringar, menar Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Turistnäringens Investerarindex mäter investeringar inom sex kategorier; hotell, arenor, vintersportanläggningar, infrastruktur, nöjes- och temaparker och turismutveckling. De investeringsformer som mäts är statliga medel, offentlig bidragsfinansiering, samt bankfinansieringoch privat riskkapital.

Majoriteten av de totala investeringarna på 8,3 miljarder gick till hotellfastigheter som stod för 3,3 miljarder. Dessa är i huvudsak investeringar i framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö. Åtta av de tio hotell som öppnade 2011 är lokaliserade i Stockholm. Investeringar av nya arenor har ökat mest procentuellt sätt med 82 procent, i jämförelse med 2010.

– Arenor är en uppstickare i turismsammanhang där investeringarna har legat på rekordhöga nivåer under 2011 med exempelvis Friends Arena. Vi har även sett en kraftig ökning av nya hotell och kan äntligen notera att hotellinvesteringar sker även utanför storstadsområdena. Vad gäller vintersportanläggningar så har vi också här en större spridning av investeringar än tidigare utanför de fjällnära områdena, som exempelvis i Gävleborg, säger Jan Lundin, vd för Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Knappt 900 miljoner har investerats i vintersportanläggningar, varav majoriteten i Dalarna, Härjedalen och Jämtland, 355 miljoner i nöjes- och temaparker, 514 miljoner i turismutveckling och 1,1 miljarder i infrastruktur.

De privata investeringarna uppgick till 79 procent och de offentliga till 21 procent av de totala investeringarna 2011.

Läs mer på TRIP

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s