Sociala sverigefans på studiebesök och ljuset riktas mot Västmanland

VisitSwedens webbaserade samlingsplats för Sverigefantaster, CommunityOfSweden, har tiotusentals medlemmar världen över. Fredag den 28 september anländer åtta av de mest hängivna till Sverige för en bussresa genom Sörmland och Västmanland. Alltifrån älgsafari till pannkakslunch står på schemat.

VisitSweden var 2007 först i världen med att skapa ett officiellt online-community för ett land. Idag är medlemsantalet för CommunityOfSweden uppe i cirka 50 000 med många registrerade från bland annat USA, Spanien och Kina. Genom en tävling på siten har nu åtta av dessa fått möjligheten att komma till Sverige på en visningsresa. Initiativet är ett samarbete mellan VisitSweden, Sörmlands turismutveckling AB och Västmanlands turism.

– Medlemmarna i CommunityOfSweden laddar regelbundet upp bilder, skriver berättelser och delar Sverigeminnen med andra online. De fungerar som våra ambassadörer när de på ett trovärdigt och öppet sätt sprider Sverigebilden både i våra egna kanaler och i andra populära sociala nätverk, såsom Facebook och Twitter. Värdet av medlemmarna kan inte nog poängteras och det är viktig för oss att ha en god relation med dem, säger Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden.

Tävlingen, som gick ut på att motivera varför man skulle bli vald, var populär och merparten av vinnarna är mycket aktiva online.

– Även om insatsen syftar till att långsiktigt förbättra relationen med våra följare räknar vi med att resan kommer att ge ett avtryck på kort sikt i de sociala medierna och rikta ljuset mot Sörmland och Västmanland, säger Maria Ziv.

Resan tar avstamp på Arlandas terminal 5 på fredag förmiddag. En buss kommer först att ta gruppen till Sala Silvergruva och därefter åker de vidare till Färna. Andra platser som besöks under helgen är Kungsörstorp, Hornudden och Nyköping. Äventyret avslutas sedan med en kräftskiva på en båt från Källvik till Trosa.

– Med sin närhet till Stockholm är Sörmland och Västmanland det naturliga besöksmålet för den som vill lära känna det ”äkta och naturliga” Sverige. Här kan man uppleva vildmark, skärgård, kulturlandskap och pittoreska småstäder bara en dryg timme från storstadens puls, säger Pia IhanusVästmanlands Kommuner och Landsting.

De som är nyfikna på resenärernas intryck under sin Sverigevistelse kan följa dem på Twitter, hashtag #sharesweden.

Detaljerat program.

Information om deltagarna:
– Marja, Finland
– Joel, Frankrike
– Jolanda, Holland
– Giada, Italien
– Nils, Tyskland
– Nicolas, Frankrike
– Peter, Holland
– Anna, Ryssland

För ytterligare information | kontakta
Maria Ziv, Marknadsdirektör VisitSweden, tel 0703 97 72 29, maria.ziv@visitsweden.com
Åsa Malmqvist, projektassistent Sörmlands turismutveckling AB, tel 0155- 22 27 75
Pia Ihanus, projektassistent Turism, Västmanlands Kommuner och Landsting, tel 021- 39 79 57, 070-569 48 49

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s