Ämne i fokus: 16 000 turistföretag i Sverige

Turistnäringens Företagarindex som lanserades i juli tidigare i år visar att det finns drygt 16 000 turistföretag i Sverige idag. Av dem är närmare 80 procent småföretag. Av de 1 300 nya turistföretag som startades under 2011 var 85 procent enmansföretag och 13 procent företag med en till fyra anställda. Hälften av bolagen i näringen har en omsättning som understiger en miljon kronor årligen. Storbolagen är relativt få, endast två procent av företagen har 50 eller fler anställda och mindre än en procent av bolagen har en omsättning som överstiger en miljard kronor årligen. Den ekonomiska betydelsen av dessa företag är dock stor och bara de tio största bolagen i näringen omsätter tillsammans närmare 55 miljarder kronor.

De företag som ingår i Turistnäringens Företagarindex är verksamheter som räknas tillhöra resekedjan, är en del av eller utgör reseanledningen eller möjliggör/underlättar vistelsen på destinationen. Renodlad restaurangverksamhet och varuhandel är inte inkluderade och urvalet ska inte förväxlas med de verksamheter som omfattas av satellitkontoberäkningarna som mäter turismens totala omsättning i Sverige där restaurang och varuhandel står för omkring 40 procent. Syftet med indexet är att kartlägga turistföretagande till skillnad från att mäta den omsättning som turismen genererar.

Småföretagen utgör närmare 80 procent av bolagen i svensk turistnäring idag. Bland småföretagen återfinns många av de företag som definieras som del av reseanledningen som till exempel äventyrs-, aktivitets-, kultur-, och eventbolag. Totalt utgör den typen av bolag närmare 40 procent av alla turistföretag. Hälften av företagen i näringen har en omsättning som understiger en miljon kronor årligen och en femtedel av bolagen omsätter mindre än hundra tusen kronor per år. Småföretagen ser bristen på egen tid som det största hindret för tillväxt, därefter följer begränsad tillgång på kapital och dålig tillgänglighet/infrastruktur.

Endast två procent av bolagen i näringen har 50 eller fler anställda och mindre än en procent av bolagen har en omsättning som överstiger en miljard årligen. Storbolagen representeras framförallt av resebyråer, transportbolag och stora hotellkedjor. För storbolagen är det hård konkurens som ses som det största hindret för tillväxt. Därefter kommer, precis som för småföretagarna, begränsad tillgång på kapital och dålig tillgänglighet/infrastruktur. Fördelningen av företag i näringen visar på en potential för insatser för att stimulera ökad tillväxt med syfte att flytta fler småföretag uppåt i värdekedjan.

Läs hela analysen på trip.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s