Svenska Turistgalans vinnare

Kosta Boda Art Hotel, Spaceport Sweden, Västervik Resort, Sportstyle, VisitSweden och Skansen blev pristagarna på Svenska Turistgalan förra veckan.

Stora Turismpriset 2012 gick till det småländska designhotellet Kosta Boda Art Hotel. Motiveringen nämnde bland annat att hotellet har ”visat hur en stark och medveten satsning på en ny turistprodukt kan bidra till att stärka en turistdestination och till att förstärka, förnya och expandera ett tidigare starkt industriellt varumärke, en riktig nationalklenod”.

TRIP Global Award som utser den bästa upplevelsen i Sverige gick till Skansen. Vinnaren röstas fram av utländska arrangörer från Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, England, USA och Ryssland.

– Det här var en extremt jämn final där Skansen gick om Strömma skärgårdsupplevelser med två poäng på slutet via Rysslands juryröst, säger Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

TRIP Award har delat ut fyra priser i år. Turistnäringens första innovationspris någonsin gick till Spaceport Sweden.

– Detta betyder oerhört mycket för oss men också för den industri som nu utvecklas internationellt, säger Karin Nilsdotter, vd, Spaceport Sweden.

Årets innovatör är en ny kategori inom TRIP Award med syftet att lyfta fram en person eller företag som skapat, utvecklat eller stått bakom en innovation som realiserats och kommersialiserats. Motiveringen nämner bland annat att Spaceport Sweden är ”en pionjär och förebild inom innovation där världsunika upplevelser har lanserats med global genomslagskraft.”

Västervik Resort/Lysingsbadet utsågs till årets starkaste comeback, utdrag ur motiveringen: ”Denna anrika anläggning har genom en medveten konceptutveckling, stora investeringar och en tydlig strategi, åter blivit den marknadsledande anläggningen i Sverige.”

Årets uppstickare blev Sportstyle, som enligt motiveringen: ”med passion, ett brinnande engagemang och med ett smörgåsbord av aktiviteter som tillfredsställer alla smakriktningar, så bryter bolaget ny mark med sitt framgångsrika och kaxiga koncept”.

Priset för bästa nyttjande av marknadsföring/distribution går till Visit Sweden och Svenska Institutet för Curators of Sweden, motiveringen nämner bland annat: ”Det enkla men ändå unika konceptet har blivit en plattform för diskussion och demokrati. Här kommer sociala medier till sin fulla rätt.”

Källa: Travel Report

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s