Sverigefansens upplevelser i Västmanland och Sörmland sprids i sociala medier

Åtta av de mest hängivna Sverigefansen från VisitSwedens webbbaserade samlingsplats CommunityOfSweden, besökte i slutet av september Västmanland och Sörmland för att uppleva vår natur och våra besöksmål.

I Västmanland besökte de Sala Silvergruva, Färna Herrgård och Spa, Färnas Hjärta, Kolarbyn Eco-lodge, WildSweden, Kungsörstorps Hotell & Konferens. Bilder och berättelser från deras besök sprids nu över många sociala medier och det har även producerats två filmer.
* Två stycken filmer har producerats efter eventet.
En minidokumentär och en kortare casefilm som pekar på resultatet (kommer inom kort).
* CommunityOfSweden: 214 foton och 23 reseberättelser blev upplagda och dessa delas nu med 50 000 andra medlemmar.
* Instagram: 142 foton taggades med #ShareSweden och delas nu med 30 miljoner följare.
* Facebook: 1194 foton delas med minst 3787 av deltagarnas vänner och diskussioner kring dessa fortgår med vänners vänner osv.
* Vkontakte: 91 foton delades av vår ryska deltagare i ett socialt nätverk med 140 miljoner användare.
* Tre artiklar i traditionell massmedia.
* Och en handfull blogginlägg gjordes av deltagarna i egna bloggar.

Ett stort tack till alla som medverkade under Sverigefansens besök!

Bakgrund
VisitSweden startade 2007 CommunityofSweden (CoS) som är Sveriges officiella online-community (det första landet i världen som startade en community). CoS syftar till att låta Sverigeälskare världen över marknadsföra Sverige genom att dela med sig av sina bilder och reseberättelser. 2008 vann CoS priset Sveriges bästa sajt tillsammans med Visitsweden.com av Internetworld. CoS har närmare 50 000 medlemmar, 2200 reseberättelser och ca 27 000 foton.

Inför Share Sweden genomförde VisitSweden en enkät bland de 400 mest aktiva medlemmarna på CommunityofSweden för att bland annat få kunskap om deras intressen och mediavanor. Genom denna enkät kunde vi också se vilka av dessa som har stora digitala nätverk. Vi valde ut åtta deltagare och bjöd över dem till Sverige på en resa genom Västmanland och Sörmland.

Syfte med eventet var primärt att öka kännedomen om CoS och Västmanland/Sörmland genom att skapa material/event som kan få en stor viral spridning.

Tid: 28 sep- 1 oktober, 2012

Budget: VisitSweden bekostade flygresorna för deltagarna till/från Sverige, inbjudan, uppföljning, klimatkompensation samt filmning, redigering och slutleverans av film. Västmanland och Sörmland bekostade lokala resor, kost, logi och upplevelser på plats.

Deltagare: Åtta inbjudna CoS-medlemmar, Johannes Karlsson och Tommy Sollén från VisitSweden samt filmare och guide.

Tema: Outdoor/natur, svensk regionalmat, svensk livsstil.

Program: Ett varierat program som byggde på ovanstående teman sattes ihop med utgångspunkt i både upplevelser och deltagande.

One response to “Sverigefansens upplevelser i Västmanland och Sörmland sprids i sociala medier

  1. Pingback: Tack… ett år går så fort! | Turism i Västmanland

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s