Vårt internationella arbete ger resultat –de holländska gästnätterna ökar med 313 procent

Turismfunktionen vid VKL deltar i partnerskapen B2B Nederländerna och B2B Tyskland. I partnerskapen ingår VisitSweden samt regioner från andra delar av landet. Syftet med partnerskapen är att genom direkt bearbetning av researrangörer på dessa marknader få till avtal mellan svenska aktörer och researrangörer.

Katalog_SwedenPur_2012_RZ.inddProjektet ”Internationell affärsutveckling utifrån marknadens förutsättningar” som drivs av VKL bekostar länets del av partnerskapen. Varje år i december får vi en rapport om vilka resultat samarbetet gett. Rapporten visar exakta siffror som är direkt relaterade till B2B, de täcker alltså inte in insatser vi gör utanför partnerskapen.

Siffrorna från sommaren 2012 ser mycket bra ut. Visserligen har en minskning skett på den tyska marknaden, men detta beror på den enormt stora charterresan med Raiffeisen Reisen som genererade ca 10 000 gästnätter 2011. Om man bortser från den resan har de tyska gästnätterna ökat med ca 12 procent. Nederländerna visar ännu bättre resultat. Från blygsamma 1284 gästnätter 2011 har vi under sommaren 2012 haft 4022 gästnätter, vilket innebär en ökning på hela 313 procent.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s