Han är Årets entreprenör

Mattias Johansson, 36, har utsetts till Årets Entreprenör 2012 av Nya Affärers jury. Mattias startade för 18 månader sedan det privata turistinformationsföretaget Stockholm Info AB och har mycket snabbt tagit marknadsandelar från den kommunala turistbyrån.

mattias-j-storKonkurrerar med kommunen
Mattias Johansson såg att den kommunala verksamheten inte levererade det som näringslivet i Stockholm önskade. Mattias och hans medarbetare Anette Schilde, i dag operativ chef på Stockholm Info, funderade tillsammans över hur de skulle kunna leverera en bättre turistinformation.

– Vi sammanförde två olika behov. Turisterna behöver snabb information där de befinner sig, och näringslivet, till exempel Gallerians och Centralstationens fastighetsägare, vill kunna ge högkvalitativ service till besökarna, säger Mattias Johansson.

Imponerande resultat
Intäkts- och omsättningsökningen är stor, och den har imponerat på juryn i Årets Entreprenör 2012. Kunderna till exempel museer, restauranger och nöjesparker har i ökande utsträckning valt Stockholm Info, trots att företaget arbetar med samma prislista som den kommunala byrån.

Lönar sig vara aktiv
Om han själv ska försöka beskriva skälet till den snabba framgången är det två faktorer som är avgörande. Den första är en aktiv hållning.

– Om vi ser att någonting saknas i turist-Stockholm, då försöker vi aktivt arbeta för att avhjälpa bristen.

Den andra orsaken till framgången beskriver Mattias Johansson så här:

– Läget. Vi har valt små enheter som finns där turisterna befinner sig.

Läs hela artikeln på www.privataaffarer.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s