Husbilsturismen – en växande målgrupp att räkna med

För att få bättre kunskap om husbilsturismen har Västsvenska Turistrådet inom projektet Husbilsdestination Västsverige genomfört en marknadsundersökning bland 2 472 husbilsintressenter.

HusbilsturismUndersökningen gav svar på ett antal viktiga frågor som kan vara till stor nytta för att utveckla husbilsturismen:

* 57 procent har ägt eller haft tillgång till husbil under 5 år. De reser under en stor del av året och de flesta utnyttjar husbilen under april till oktober vilket innebär att de har andra resvanor än traditionella campinggäster och skapar intressanta möjligheter för destinationer att skapa produkter anpassade för denna målgrupp.

* Var 3:e natt tillbringas på en campingplats med den service som de erbjuder. Övriga nätter tillbringas på ställplats eller som fricampa. Här finns goda förutsättningar för destinationer att i samarbete med näringslivet på orten etablera ställplatser med den service som husbilsturisten har behov av.

* 75 procent svarade att det absolut viktigaste vid övernattning på ställplats är det finns möjlighet att tömma avlopp och fylla på vatten, 73 procent att det är viktigt med en prisvärd produkt m a o att få valuta för pengarna, 69 procent att det är en lättillgänglig plats, 67 procent viktigt med tillgång till sophantering med källsortering, 66 procent informationstavla med vad som gäller på ställplatsen och vad man kan göra på destinationen.

http://www.vastsvenskaturistradet.org under Aktuella projekt ”Husbilsdestination Västsverige” finns hela undersökningens resultat.

– Undersökningen visar tydligt på målgruppens potential. Inte minst att husbilsåkare reser över stora delar av året och inte bara under sommaren. Om Västsverige kan utveckla ställplatser med den service som husbilsturisten efterfrågar och med ett varierat utbud av övernattningsalternativ kan vi positionera oss som destination både för svenska och utländska besökare, säger Lotta Nibell-Keating på Västsvenska Turistrådet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s