Hållbar besöksnäring ett lyft för Sala silvergruva

Sala Silvergruva är en av Västmanlands största attraktioner med sina 36 000 besökare varje år. Att delta i projektet Hållbar besöksnäring ger dem flera mervärden.

Hållbar besöksnäring -Sala silvergruvaSala Silvergruva är en av Västmanlands största attraktioner med sina 36 000 besökare varje år. Sala Silvergruva erbjuder sina besökare guidade turer, höghöjdsbana, butiker, restaurang, vandrarhem, konferenspaket och teambuilding.

Sala Silvergruva är ett av hundra pilotföretag inom ramen för satsningen Hållbar Besöksnäring, som till 2015 ska skapa ett kvalitets- och hållbarhetssystem för Sveriges besöksnäring i syfte att stödja tillväxt och hållbar utveckling. Tillväxtverket är huvudfinansiär för utvecklingsprojektet, som drivs av Västsvenska Turistrådet.

— Vi som arbetar inom besöksnäringen måste se till att kundens upplevelse stämmer överens med förväntningarna och därför behöver vi bli bättre på att hålla eller överträffa det vi utlovar, säger Johan Björkman, VD för Sala Silvergruva.  Vi vet samtidigt att kvalitet och miljö blir allt viktigare i valet av besöksmål.  Det handlar inte alltid om hög kvalitet, rätt kvalitet är det viktigaste.

Hållbarhetsfrågor är viktigt för alla besöksföretag och en avgörande pusselbit för att besöksnäringen ska definieras som den basnäring det faktiskt är.

— För oss har projektet inneburit att vi har börjat arbeta mer systematiskt och strukturerat med kvalitets- och hållbarhetsfrågor. Vi ser redan nu att vi kan få bättre effektivitet i våra investeringar.

— Mitt mål är att Silvergruvan ska bli Sverige största besöksgruva. Idag är vi bäst under jord, men nu ska vi även bli den bästa gruvan ovan jord. Besöksnäringen som bransch har en enorm tillväxtpotential och det är spännande att få vara med och bidra till branschens utveckling.

Se filmen om gruvan och projektet

Besök www.hallbarbesoksnaring.se för mer information.

Följ det regionala arbetet i Sörmland och Västmanland.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s