VisitSwedens PR-byrå går ut med Folkhemsturen till internationella mediakontakter

VisitSwedens PR Managers arbetar för att locka målgruppen ”den globala resenären” att besöka Sverige.  De tipsar t ex journalister och bloggare världen över om vad som sker i Sverige. Folkhemsturen är en de aktiviteter som kommer att spridas under året.

Folkhemsturen: ”Sweden – the middle way” – framtiden som den såg ut förr i tiden

Folkhemsturen -MelkerhusetBetongsafari i veteranbil/buss genom den mellansvenska industristaden Västerås, en spegling av det moderna Sverige – ”the middle way” – ca 1930-1980. Folkhemsturen är en alternativ och ”lagom” spännande turistresa till ”mellanmjölkens”, kompromissens och välfärdens förlovade land med den utpräglade industristaden Västerås som talande exempel. Turen inkluderar: en kunnig, smått charmig och engagerad guide, färd i ett komfortabelt veteranfordon (en kultförklarad SAAB, VW-buss eller för den större gruppen en Volvo B52 från 1970), en kortare filmvisning i klassisk biografmiljö, fika till 1960-talspriser, varmkorv och en eller annan överraskning.

Sverige är förutom ABBA, IKEA, älgar och storslagen vildmark också känt för sin generösa välfärd, sina höga skatter och social samt ekonomisk jämlikhet. Det svenska samhället har beskrivits som ”The middle way”. Det handlar om den i mångas ögon omöjliga kompromissen mellan de två till synes oförenliga systemen kapitalism och socialism.

I became a good deal interested in the cooperative development in countries abroad, especially Sweden. […] In Sweden, for example, you have a royal family and a Socialist Government and a capitalist system, all working happily side by side. (Franklin D. Roosevelt 1936)

Västerås, ca 10 km väster om Stockholm, är en typisk medelstor svensk industristad, ett ”folkhem” i liten skala. Staden, förvisso med ursprung i medeltiden, har till stor del formats under 1900-talet. Allt som hör det moderna svenska samhället till finns alltså där och det är detta Folkhemsturen kretsar kring: monumentala fabriksmiljöer, välplanerade modernistiska bostadsområden, brutala parkeringshus, omsorgsfullt ordnade köpcentrum, ordning, reda, planering, planering, planering och kompromiss… Öppnar man ögonen och betraktar alla dessa helt vanliga ting inser man snart att det hela är närmast… exotiskt!

Turen tar 2 timmar och går att boka året om. Max 49 personer.

För mer information, kontakta:
Niklas Ulfvebrand, Medborgare, Guide och Verksamhetsansvarig
Tel: +46 738-55 73 05
E-post: niklas.ulfvebrand@gmail.com

Länkar:
Webbplats/blogg: http://www.folkhemsturen.wordpress.com
Facebook: http://www.facebook.com/Folkhemsturen

One response to “VisitSwedens PR-byrå går ut med Folkhemsturen till internationella mediakontakter

  1. Pingback: Visit Sweden uppmärksammar Folkhemsturen till hösten | Folkhemmet Västerås

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s